Plattform för hyrbilar hoppas på genombrott med nytt avtal

Breakit - Plattform för hyrbilar hoppas på genombrott med nytt avtal
Gustav Ernberg och Häni Ashkar på DriveBack. Foto: Driveback.
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Frustrerande tågresor mellan Trollhättan och Linköping fick ingenjörsstudenten Häni Ashkar att komma på idén med en bilplattform.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

På crowdsourcingplattformen Driveback matchas bilfirmor och hyrbilsbolag med privatpersoner. Och ger på så sätt båda parter ett billigare transportalternativ.

Än så länge är verksamheten småskalig, men har under den senaste tiden börjat växa i allt snabbare takt, berättar Häni Ashkar, vd och medgrundare. Under hösten har företaget tripplat antalet förmedlade resor via deras plattform, från 10 till 30 per månad.

“Målet är att komma upp i tusentals transporter varje månad. Vi tror att vi kommer nå det genom att vända oss ännu mer mot bilhandelsbranschen under 2016. Där är behovet annorlunda och mycket större än i hyrbilsbranschen”, säger han.

I veckan knöts ett avtal med Handlarbudet.se, en plattform där över 900 bilhandlare köper och säljer bilar till varandra.

“För oss är det ett fantastiskt samarbete. Det är det första samarbetet vi har med en e-handelsplats. Det är en ny och spännande försäljningskanal som gör att vi kommer nå ut på ett helt annat sätt”, säger Häni Ashkar.

När en bilhandlare vunnit en affär via sajten kommer Driveback komma upp som ett transportalternativ för att köra bilen från punkt a till b.

Alternativet för bilhandlarna hade varit att antingen låta egen personal köra eller hyra in biltransportföretag.

“Men det finns väldigt få biltransportföretag, det blir långa leveranstider, därför blir vi ett bra alternativ. Så det handlar inte bara om att vi är billigare utan också om att vi kan fixa en chaufför snabbt”, säger Häni Ashkar.

Affärsidén kom Häni Ashkar på när han pendlade mellan jobbet i Trollhättan och studierna i Linköping och irriterade sig på kollektivtrafiken.

“Det uppkom en del frustrerande situationer. Jag kände till att det fanns sådana här tjänster på andra håll, inte minst i USA, men då främst med hyrbilsbolag. Jag började fundera över varför inte andra företag tog hjälp av det”.

Tillsammans med tre andra civilingenjörsstudenter vid Linköpings universitet; Gustav Ernberg, Viktor Andersson och Sam Dadnahal, byggde han upp en digital plattform.

I nuläget är de flesta privatpersoner som använder sig av tjänsten antingen studenter eller pensionärer. Personer som är flexibla och kan åka med kort varsel. De får resan och en första tank betald.

Affärsmodellen går ut på att Driveback tar en förmedlingsavgift för varje lyckad transport. Förra året omsatte man 40.000 kronor.

“Alla vi som startade företaget har jobbat gratis och med egen finansiering, en hel del av kompetensen har funnits i teamet, därför nådde vi break even förra året. Det största fokuset just nu är inte att gå i vinst, utan att skala upp och få in massa kunder som använder tjänsten”, säger Häni Ashkar.

Nu tittar företaget på att ta in kapital från investerare. Inget är bestämt men ett par möten inbokade.

“Vi kommer behöva förstärka teamet med åtminstone två personer till under året, dels för att det blivit mycket mer att göra och dels för att vi fortsätter att utveckla plattformen”, säger han och fortsätter:

“Vi har bland annat börjat kolla på andra användningsområden och olika typer av extratjänster och tilläggstjänster. Vi har haft en del resor från andra länder i Norden. Just nu kör vi dessutom ett litet pilotprojekt i Danmark. Planen är absolut att expandera utanför Sverige”.

Läs fler artiklar
LÄS MER