Är SJ ett techbolag? Här är 6 coola initiativ du inte hade koll på

SJ VR AR
Claes Lindholtz, chef för affärsutveckling och digital transformation på SJ.

Claes Lindholtz, chef för affärsutveckling och digital transformation på SJ.

Det är inte många som känner till det, men faktum är att SJ ständigt jobbar med en rad olika spjutspetsteknologier. Här är några områden där man ligger i framkant av utvecklingen.

Claes Lindholtz är chef för affärsutveckling och digital transformation på SJ och är den som leder SJ:s arbete mot målet att bli Sveriges mest digitala företag. Här guidar han oss till det senaste inom SJ:s innovationsarbete.

1. AR-hjälp på stationen

Augmented Reality (AR) börjar äntligen mogna. SJ är ett av fem bolag i världen som just nu utvecklar pilotprojekt tillsammans med Google, nu när Google lanserat sitt koncept med Cloud Anchors.

”Vi har mappat upp Centralstationen i Stockholm med 'ankare' i molnet – ungefär som kartnålar i den fysiska miljön. Det innebär att du kommer kunna hålla upp telefonen och få information, till exempel om var spår 10 ligger eller hur man hittar till SL:s pendeltåg. I framtiden skulle du till exempel kunna få information om vilken kyrka du just åkte förbi med tåget. Den här utvecklingen är superspännande,” säger Claes Lindholtz.

Läs mer om SJ Labs och hur SJ jobbar med innovation här!

2. Först i världen med handen som biljett

SJ var först i världen med att godkänna biljetter på chipimplantat i handen. När Google Assistant släpptes på svenska hade SJ redan en tjänst och när Apple Watch släpptes var man först ut med en app.

Claes Lindholtz förklarar hur processen går till.

”Vi använder vår app SJ Labs för att testa nya saker till våra kunder – all utveckling sker också tillsammans med dem. Vår filosofi är att kunna gå från idé till lansering på åtta veckor, och om tjänsten inte skapar värde för kunden lägger vi ner – men då har vi i alla fall testat och fått värdefulla insikter. Ofta kan det vara att tekniken inte är tillräckligt mogen ännu.”

3. Internet of train

En viktig del av framväxten av internet of things (IoT) är att kunna förebygga olyckor och arbeta mer preventivt med underhåll. Här finns stora möjligheter för SJ.  

”Det nya X2000-tåget som börjar användas 2021, kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen levererar en miljard datapunkter i timmen, och kommer själva kunna berätta hur de mår – allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar."

Eftersom tåget kan skicka signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service kan SJ i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna samtidigt som punktligheten blir bättre.

"Självklart kommer sensor-data också användas till nya tjänster som underlättar för våra kunder. Att tågen är fullmatade med sensorer innebär även att vi kan rapportera direkt till Trafikverket om spåren behöver repareras.”

4. 3D-printade reservdelar

Det är lätt att tro att 3D-skrivaren fallit i glömska. Tvärtom används tekniken allt mer flitigt inom exempelvis industrin för att snabbt kunna ta fram unika komponenter. På SJ 3D-printas i dag reservdelar till tågen.

”Det är ett utmärkt sätt för oss att kunna säkerställa att tågen inte blir stående på grund av krångliga leveranser från utlandet. Dessutom slipper vi ha saker på lager.”

5. Utbildning i VR

Under corona har teambuilding och utbildningsinsatser blivit mer digitala. Hos SJ hade man redan förflyttat mycket utbildning till VR, vilket har underlättat.

”Vi har byggt upp VR-rum på 14 olika platser i landet, och all ombordpersonal utbildas i dag i VR. Det kan vara allt från att träna på att använda rullstolslyften, till att hantera en brandsituation – vilket är väldigt svårt att öva på annars. Flera tusen av våra anställda har genomgått utbildningen”.

6. Aldrig mer perrongpanik

Genom GPS-positionering kan SJ meddela resenärerna exakt var de behöver stå för att hamna vid rätt vagn direkt – ett initiativ som kan reducera trängsel och stress på perrongen. Efter kundtester finns tjänsten nu i den ordinarie appen för snabbtåg på alla stationer i Sverige.

”Om du har två väskor och en barnvagn vill du inte gärna behöva springa 150 meter för att komma till din plats när tåget rullar in. Vi vet ju exakt hur långa tågen är och var loket stannar, så vi började para informationen med mobilens GPS-signal. Det är ett fantastiskt sätt att underlätta för våra kunder med teknikens hjälp,” avslutar Claes Lindholtz.

Vill ditt företag göra affärsresorna mer hållbara? Läs mer här!

Läs fler artiklar
LÄS MER