5 tips för att lyfta dina sociala medier in i det nya året

Sociala medier
Edit Brunner, kursledare för Breakit sociala medier-kurs

Edit Brunner är kursledare på Breakits kurs "Bli en sociala medier-ninja" hösten 2020.

Diana Demin

Marknadskoordinator

Sociala medier-experten Edit Brunner delar med sig av sina fem bästa tips för att lyfta era sociala kanaler 2021. Missa inte vår kurs med henne med start den 3 november!

Edit Brunner har i över 10 år hjälpt varumärken som Unilever, Husqvarna, Coca-Cola, Mazda och Ellos att sätta rätt sociala medier-strategi och skapa innehåll som funkar för både målgrupp och social kanal – med eller utan kända influencers. Den 3 november startar kursen Bli en sociala medier-ninja som Edit Brunner kör tillsammans med Breakit, men så länge kan du ta del av hennes checklista för hur du ska tänka inför det nya året: 

1. Jämställdhet, mångfald, inkludering
Låter det bekant? Det borde det göra. Dessa kan vara de mest frekvent använda och omdiskuterade ord vi ser runt om oss just nu (näst efter c-ordet). Såväl i sociala medier som på demonstrationsplakat, politiska banners och i branschmedia. Om inte du ser till att ditt företag har en plan för hur ni arbetar med detta i er organisation och sociala kommunikation kommer era följare vara de första att fråga: varför? Mer inkludering leder också till ökad kreativitet och affärsnytta. En bra start är att granska vilket visuellt material ni använder i era sociala kanaler. Vilka influencers anlitar ni? Och vilka ansikten ser man på er hemsida?

Edits tips på inkluderande bildmaterial: DiversifyYourDeck

2. Låt influencers bli er mini-reklambyrå
Ta samarbetet utanför en influencers flöde och låt dem istället enbart fungera som dina innehållsskapare. Om du ger dem ditt företags guidelines kan de (förmodligen bättre än någon annan) kreera rätt idé, tonalitet, caption och visuellt material för just den målgrupp och de sociala kanaler ni gemensamt vill arbeta med. Det är ju trots allt så de själva byggt sin stora och lojala följarskara! Materialet behöver alltså inte publiceras i deras kanaler, bara i dina.

Tips på influencers som kan hjälpa dig med innehåll är bland annat Anna Kubel, Simon Lusetti och Chrystelle Eriksberger.

3. Använd självraderande innehåll för att få snabba reaktioner 
Innehåll i sociala medier som försvinner efter en viss tid (ofta 24 timmar) är något som verkligen trendat under 2020. Tänk bara på TikToks succé (och motgångar), lanseringen av konkurrerande Instagram Reels och LinkedIn som också startat sina egna Stories! Detta ska du implementera i din sociala medier-strategi om du är ute efter framförallt: dialog, engagemang och att få snabba reaktioner från dina följare. Tänk exempelvis: bakom kulisserna-innehåll, frågestunder, utmaningar/tävlingar, tutorials eller när du ska lansera något nytt och behöver känna av vad din målgrupp tycker.  

Vill du veta mer om LinkedIn Stories rekommenderar jag Linda Björcks blogg.

4. Vänta inte till slutet med ditt budskap 
I sociala medier måste du börja med det viktigaste först. Till skillnad från en reklamfilm på TV där du smyger igång en story som leder upp till en punchline, ska du i sociala medier “front load your story arc”. Alltså starta starkt och effektfullt med ett tydligt budskap (och avsändare) för att sen plana ut. Det kan låta lite trist, men du har bara bråkdelar av en sekund på dig att fånga mottagaren som scrollar. Du måste helt enkelt vända på det.

5. Lyssna först, podda sen! 
Dina sociala medier är redan en fantastisk källa till nya innehållsinsikter. Men om det är ett samtal du vill skapa (istället för t.ex video, bild och text) ska du börja med att lyssna! Vad säger t.ex influencers och journalister om ditt varumärke i radio och poddar? Och vad säger de om dina konkurrenter? Har du sen mer komplexa och krångliga budskap du vill nå ut med, som kräver mer tid och fokus från målgruppen, passar podcast utmärkt.

Använd t.ex den svenska plattformen All Ears.

Sätt din egna sociala medier-strategi – ny kurs 3 november

Blir du sugen på mer om sociala medier-trender för 2021 och verkligen vill grotta ner dig i ditt bolags egna sociala medier-strategi? Eller kanske saknar ni en helt? Missa då inte vår diplomerade kurs med Edit Brunner i just sociala medier-strategi! Under fyra veckor (med ett tillfälle i veckan) får du jobba både teoretiskt och praktiskt med att ta fram en riktigt stjärnstrategi och lyfta era sociala kanaler rejält! Start den 3 november – anmäl dig här

Läs fler artiklar
LÄS MER