Mercedes-Benz och ägarbolaget Daimler satsar miljardbelopp på att utveckla en mer hållbar, elektrifierad fordonsflotta. Bland annat sker detta genom bolaget Accumotive, som driver en av världens största fabriker för elbilsbatterier i Tyskland.
Men ur ett livscykelperspektiv är det inte hållbart att kassera batterierna efter åtta år – eller 16 000 mil. Med utgångspunkt i den insikten arbetar dotterbolaget Mercedes-Benz Energy (MBE) ständigt på nya, innovativa lösningar.
Läs mer om Mercedes-Benz arbete med elektrifiering!
Ellagring som driftsreserv
En ökande andel energiproduktion sker med förnybara källor som vind och sol. Men väderberoende energi innebär också att produktionen kan variera snabbt och utan förvarning. Då behövs utjämning och det är en uppgift som är perfekt för batterier eftersom de kan leverera energi blixtsnabbt.
Med sammankopplade begagnade elbilsbatterier i sex storskaliga lagringsenheter kan MBE leverera 40 megawatt, vilket är 10 procent av hela Tysklands utjämningsbehov.
Även nyproducerade batterier kan hjälpa till innan de säljs, eftersom de bara mår bra av att laddas och laddas ur.
För företag kan ett energilager hjälpa till att dämpa kostsamma toppar i elkonsumtionen. Och även för Daimlers egen vision om en CO2-neutral europeisk produktion till 2022, spelar de förbrukade batterierna en viktig roll i de egna fabrikerna. De levererar nämligen likström som ofta används i systemen och det betyder att man slipper energitappet i processen med att omvandla elsystemets växelström till likström.
Bred tillämpning i samhället
Arbetet har pågått sedan 2016, och enligt MBE:s beräkningar kan ett litiumjonbatteri fördubbla sitt ekonomiska värde om det kan användas till energilagring i tio år efter att det inte längre används i bilen. Genom denna mer cirkulära metod sjunker både kostnad och miljöpåverkan med tiden.
För att öka tillgängligheten på energi när elektrifieringen i samhället tar fart ytterligare, kan batterilager även spela roll i andra sammanhang – exempelvis som backup i närheten av laddstationer, eller vid bussdepåer så att bussar kan laddas på nätterna.
Genom sensorteknik och internet of things kan batterierna kommunicera med varandra för att bilda ett stort, decentraliserat energilager. På många sätt är framtiden redan här.
Dags för elektrifiering? Läs mer om Mercedes-Benz nya laddhybrider!