Partnern Postnord om Amazons lansering: Vore förskräckligt om konsumtionen ökar

Amazon Postnord e-handel
Partnern Postnord om Amazons lansering: Vore förskräckligt om konsumtionen ökar

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Postnords logistikchef Peter Hesslin tror inte att Amazons etablering kommer att leda till köphets.

Igår lanserade e-handelsgiganten Amazon i Sverige. 

Peter Hesslin på Postnord, som ska sköta Amazons leveranser, säger till Breakit att förberedelserna för ett samarbete med Amazon har varit igång en tid – men några nyanställningar eller större satsningar inför lanseringen har inte gjorts.

Han tonar nu ner hajpen kring den amerikanska jättens lansering.

“Jag tror inte att det här leder till att den svenska konsumtionen kommer att öka över tid”, säger han och fortsätter:

“Det som händer är att utbudet blir något större och det kanske blir en tillfällig pik med folk som tycker att det är coolt att testhandla. Men personligen skulle jag tycka att det vore ganska förskräckligt om en ny e-handelsaktör ökar konsumtionen i Sverige. Det tror jag inte kommer att hända.”

När det kommer till logistiken vill Peter Hesslin inte kommentera hur länge Postnords avtal med jätten sträcker sig eller vad han tycker om leveranstiden.

“Vi är stolta över alla våra partners och behandlar dem på samma sätt. Jag tror att Amazon precis som andra stora e-handelsaktörer på sikt kan förändra logistiken.”

Har ni diskuterat hållbara leveransalternativ med Amazon?

“Det kan jag inte kommentera men jag tror att Amazon precis som alla andra bolag är lyhörda för vad marknaden vill ha och finns det en stor efterfrågan kring hållbara leveranser i Sverige kommer de att anpassa sig efter det. Vi ställer krav på våra leverantörer att de ska vara fossilfria 2030.”

Läs fler artiklar
LÄS MER