Det är inte bara julhandeln som väntar runt hörnet – årets stora shoppingsäsong inleds med Black Friday och fortsätter med Cyber Monday – i USA kallas det för ”holiday season” eller ”festive season”. Det är med andra hög tid för retailers och e-handlare att stärka upp med vass personal, kreativa leveransalternativ och effektiva system för varuflöden.
1. Säkra personalstyrkan
Precis som fysiska butiker behöver kalla in extrapersonal för att möta julruschen, måste e-handlare kratta för en likartad anstormning – särskilt i en tid då många kunder väljer att stanna hemma och shoppa.
Att bygga upp personalresurser kan vara klokt – dels för att möta ett ökat tryck från e-handeln; dels för att kunna erbjuda en riktigt bra kundupplevelse.
Det är också viktigt att ta fram en onboarding-strategi för att snabbt få in ny personal i sina roller och ansvarsområden, samt ge en helhetsbild av företaget, med dess produkter, historia och filosofi. Även extrapersonalen är ditt varumärke.
2. Utveckla ett BOPIS-koncept
BOPIS-fenomenet (Buy Online, Pickup In Store) blir allt mer utbrett. Under covid-19 kan det till exempel vara en framgångsfaktor ifall man har kunder som vill undvika den värsta trängseln.
Se därför till att göra det så enkelt som möjligt för kunden att handla och hämta sina varor. Kanske en mobil checkout vid ingången till butiken kan hantera kunder som förbeställt sina varor och inte vill gå hela vägen in?
Vi kommer få se fler spännande partnerskap mellan fysisk retail och e-handel framöver.
LÄS MER: Hur du bemästrar BOPIS
3. Omvandla lager till packstationer
När traditionell retail går ner till förmån för tillväxten inom e-handel kan det vara klokt att förbereda processer för snabba utskick från era lager. Det är ett bra sätt att omvandla död yta till lönsam, och det gör det möjligt att vara riktigt vass i både kundservice och leveranstid. Om du inte har resurserna själv, anlita en partner för tredjepartslogistik (3PL).
4. Omvärdera den fysiska butiken
Ett centralt läge är viktigt som skyltfönster, inte nödvändigtvis som lager. Kan även dina lokaler mot gatan användas på ett mer effektivt sätt, nu när kunderna ändå inte bör trängas? Många varumärken går över till att skapa showroom med rådgivande säljare som kan driva trafik till e-handeln, medan andra utvecklar BOPIS-lösningar.
5. Stärk back end-systemen
Ett smidigt affärssystem är ryggraden i ett effektivt varuflöde. Med sammankopplingen mellan e-handel och retail blir det ännu viktigare med verktyg som kan ge överblick samtidigt som du har stenkoll på marginalerna.
NetSuite har utvecklat molnbaserade affärssystem för butiker, lager, distribution och leverantörskedjor. Med stöd för 27 språk och 190 valutor går systemen smidigt att skala upp och ner beroende på hur marknaden ser ut.
Vill du veta mer om NetSuites affärssystem för retail och e-handel? Läs mer här!