Summering: Amazon till Sverige – detta har hänt

Amazon e-handel
Summering: Amazon till Sverige – detta har hänt

Foto: Foto: Amir Nabizadeh / TT / Istock

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Inte orkat hänga med i alla turer kring e-handelsgiganten Amazons lansering i Sverige?
Här en snabb summering.

Vad är det egentligen som har hänt idag med Amazon?
Amazon har idag, 28 oktober, lanserat sin svenskspråkiga sajt på webbadressen amazon.se – den första e-handelssajt från bolaget som riktar sig direkt till svenska konsumenter.

Dum fråga kanske, men varför är det en så stor grej egentligen?
Amazon är e-handelns motsvarighet till Google och Facebook – ett extremt mäktigt företag med enorma resurser. På hemmamarknaden USA har Amazon nu närmare 50 procents marknadsandel inom e-handel, enligt branschanalytiker. 

Men visst har det gått att handla från Amazon även tidigare?
Ja, svenska nätshoppare har kunnat handla från Amazon länge, genom att beställa från exempelvis brittiska amazon.co.uk eller tyska amazon.de. De sajterna har dock inte vänt sig specifikt till svenskar.

Kommer Amazon börja leverera mycket snabbare i Sverige nu?
På sajten bekräftas att de flesta leveranser sker med Postnord. Leverans sker vanligen på 2-5 arbetsdagar inom Sverige med möjlighet för snabbare leveranser. Amazon kommer således inte vara snabbare än andra e-handelsbolag. Redan idag finns flera aktörer i Sverige som erbjuder leverans samma dag, i vissa regioner.

I USA finns ju också Amazon Prime, där kunderna mot en medlemsavgift kan få extra förmåner och även hemleveranser av mat. Kommer den också till Sverige nu?
Någon Prime-lösning, där användare kan få tillgång till extra förmåner genom att betala en årsavgift, är inte tillgänglig vid lanseringen. I många länder möjliggör Prime också dagliga leveranser – även av mat – något som alltså inte finns i Sverige än.

Kommer Amazon att konkurrera ut alla svenska e-handlare nu?
Den som lever får se. Än så länge förefaller amazon.se inte direkt vara den satsning som e-handelsjätten lägger mest krut på. Sverige är en liten marknad och Amazon-cheferna har nog mycket annat att stå i.

Men varför har svenska e-handlare verkat så oroliga över den här dagen?
Just på grund av Amazons storlek och styrka. På de marknader där Amazon idag dominerar och där de har massvis av Prime-medlemmar kan e-handlare känna sig tvingade att börja sälja via Amazon-plattformen för att inte tappa försäljning. Eftersom att Prime-kunderna får en massa fördelar genom att handla på Amazon – exempelvis dagliga leveranser och fri frakt – väljer konsumenter att göra alla sina köp där.

Men då kan väl handlarna bara börja sälja på Amazon – vad är problemet med det egentligen?
Amazons affärsmodell är att ta betalt av e-handlarna som säljer via plattformen – genom ett slags förmedlingsavgift. Det kan pressa e-handlarnas lönsamhet. Det går dessutom att argumentera för att det blir svårare att bygga relationer med kunderna, vårda sitt varumärke med mera. Kort sagt: Man blir beroende av Amazon som mellanhand.

Varför är texterna på Amazons nya svenska sajt så uselt översatta?
Det undrar vi också. 

Läs fler artiklar
LÄS MER