Sök

Annonssamarbete med Nordea

Ska du satsa på tillväxt eller lönsamhet i coronatider? “Synen har förändrats”

NordeaCoronanordea

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Ska du gå med förlust för att bygga en “hockeyklubba” av tillväxt – eller vrida om verksamheten mot vinst? I BreakitLive gav Nordeas Startup- och Growth-expert Axel Bruzelius råd.

Axel Bruzelius är chef för Nordeas affärsområde Startup and Growth, där man bygger en slags ”bank i banken”, skräddarsytt för snabbväxande bolag som har lite speciella förutsättningar.

”Vi ser att de här bolagen är ett missförstått segment”, säger han. ”De har stor potential framåt, men har kanske låg omsättning ett par år framöver. Ska de kunna skala upp verksamheten och satsa internationellt behöver de specialservice från banken – de behöver någon som verkligen förstår deras situation.”

Breakits vd Camilla Björkman känner igen problemställningen. Särskilt under coronavåren tappade den här sajten i ett slag cirka 30 procent av intäkterna, vilket krävde blixtsnabb omställning med lägre kostnadskostym och nya intäktsben. Det gav resultat.

”Faktum är att 2020 kommer att bli vårt första år med vinst”, säger Camilla Björkman i Breakits livepodcast BreakitLive. ”Samtidigt har vi pengar i kassan. Kanske vi egentligen är för defensiva? Borde vi gå med förlust ett år till för att investera för mer tillväxt nu när vi har möjligheten?”

LÄS MER: Nordeas experters senaste syn på ekonomi samt makrorapporten Economic Outlook, ”Från fritt fall till uppstuds”

Fler vill se snabbare avkastning

Axel Bruzelius känner igen dilemmat hos sina kunder inom Startup and Growth.

”För tre år sedan var tillväxt det enda som gällde för många bolag eftersom det gick att få in så mycket pengar. Investerare hade ett väldigt långsiktigt perspektiv. Under de senaste åren har synen ändrats. Nu vill de flesta se snabbare avkastning och tydligare lönsamhetsmöjligheter.”

Det talar alltså för att det är rätt väg att gå att vrida om mot vinst, snarare än att investera tungt och hoppas på den berömda “hockeyklubban” – det vill säga skarp tillväxt – längre fram. 

Det kan också vara en bra väg för ett mindre bolag som kan ställa om snabbt och testa nya saker, menar Axel Bruzelius.

”Där kan det vara rätt att först hitta lönsamheten i underliggande affär. Då kan man kalibrera maskineriet i små steg innan man skalar upp. Sedan kanske bolaget går in på en ny marknad eller satsar på tillväxt och produktutveckling. Då får man ta ett par förlustår på grund av nya investeringar.”

För ett bolag som snabbt vill ta en stark position på en marknad kan det däremot vara en bättre väg att investera kraftigt för tillväxt. Men generellt kommer det bli allt vanligare att företag pendlar fram och tillbaka mellan tillväxt och lönsamhet och attraherar olika typer av finansiering i respektive stadie, menar Axel Bruzelius:

”Särskilt i kristider kan bolag som är snabbfotade och flexibla ha en fördel eftersom de kan tänka och testa nytt.”

Andra vägar till finansiering

Oavsett vilken väg man väljer att ta finns det flera sätt att finansiera bolaget. Axel Bruzelius menar att det under coronaåret som gått blivit allt svårare att resa riskkapital, och många söker istället andra vägar till finansiering.

”Vi och några andra aktörer erbjuder i dag lån till bolag som inte ännu är lönsamma. Det har varit i princip omöjligt tidigare”, säger han.

Lånebeloppen kan sträcka sig från någon miljon till flera hundra miljoner.

“Vi tittar på om det finns en trovärdig väg till lönsamhet. Man ska gärna ha en grundläggande affärsmodell och produkt på plats, låg churn rate och betalande kunder.”

I dagsläget har Nordeas affärsområde hjälpt flera hundra svenska techbolag, däribland välkända Breakit-aktörer som Karma, Scrive, Doctrin, Soundtrack your brand, Epidemic Sound, Natural Cycles och Dashl.

Utöver banklån får de tillgång till en palett av Nordeas tjänster, samt rådgivare med startup-expertis.

”Vi vill vara one point of contact mot den här sektorn”, säger Axel Bruzelius. ”Vi kan även agera brygga ut mot andra investerare utanför banken, både nationellt men också globalt.” 

Klicka här för att se Nordeas webbinarer där du kan följa fler av Nordeas experters syn på ekonomin veckovis

Läs mer