Sök

Hanna Öberg har 2 miljoner följare på Instagram – nu ska hon utmana träningsjättarna

Oberg fitnessinfluencersträning

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“För oss är det en väldigt stor milstolpe”.

Nära 2 miljoner människor följer träningsprofilen Hanna Öberg på Instagram, där hon lägger upp olika övningar nästan dagligen. 

Bolaget bakom, Oberg fitness, omsatte 10,6 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 5 miljoner kronor. 

Pengarna kommer från bland annat sponsor-samarbeten och försäljning av olika träningsprogram. 

Bolaget drogs igång av Hanna Öberg tillsammans med Alexander Nordström, som är vd.

“Det började från ingenting när Hanna hade ett annat heltidsjobb och jag studerade. Under åren har det vuxit”, säger han.

Han har ansvar för allt som är “behind the scenes”, som försäljning, strategi, planering, ekonomi och att bygga Hannas Öbergs varumärke i olika sociala kanaler.

Nu gör bolaget sin största satsning hittills. I snart ett år har de jobbat på att ta fram träningsappen OWNU som bygger på en prenumerationstjänst. 

“Det här är vår största satsning hittills i bolaget. För oss är det en väldigt stor milstolpe. Appen kommer vara avgörande för oss”, säger Alexander Nordström. 

Målet är att “utmana de stora jättarna på området”. Vilka de är vill Alexander Nordström inte kommentera, men han säger att de ofta känns som väldigt “generiska tjänster”. 

Oberg fitness hoppas istället att de har bättre koll på målgruppen, som är unga tjejer, genom Hanna Öbergs följare. 

“Genom min yrkesroll har jag fått en nära och genuin relation till mina följare som de flesta också har ett stort intresse kring träning och hälsa. Jag tror att det har gett mig en bra förståelse för vad målgruppen efterfrågar när det kommer till en sådan här typ av tjänst, vilket gjort att vi har kunnat arbeta väldigt kundcentrerat när vi tagit fram OWNU, säger Hanna Öberg.

Läs mer