Gick i konkurs – nu får klassiska Gallerix nytt liv (på nätet)

DesenioGallerix

Alexander Tosic och Jimmy Håkansson, grundare Printgruppen Svenska AB. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Det är rätt tid att dra igång.”

För två år sedan gick Gallerix, som då hade 16 butiker (under glansdagarna fanns 93 butiker) och 128 anställda, i konkurs. 

Nu står det klart att varumärket får en ny chans på nätet. Växjö-bolaget Printgruppen köpte förra året upp alla varumärkesrättigheter ur konkursboet och har sedan dess jobbat på att bygga en ny bolagsstruktur och ta fram en hemsida. 

Målet är att utmana aktörer som Desenio och bli en av de ledande aktörerna i Norden på nätet, när det kommer till försäljning av tavlor, posters, ramar och relaterade produkter. 

Siktar på att nå över 100 miljoner

”Gallerix är ett starkt varumärke med en lång historia och erfarenhet av att förse svenska kunder med tavlor och ramar. Så sent som 2016 omsatte Gallerix över 100 miljoner kronor. Vi ser ingen anledning att inte lyckas nå de nivåerna via e-handel. Vi har en tydlig strategi för hur vi ska arbeta framåt och ett väl utvecklat produktions- och leverantörsled helt anpassat för e-handel”, säger Jimmy Håkansson, vd för Printgruppen Svenska AB i ett uttalande och fortsätter:

“Att lansera under oktober månad sätter oss i en position där vi är väl förberedda inför två stora försäljningsperioder; Black Friday och julhandeln. Det är rätt tid att dra igång”.

Läs mer