Sök

Erik Bergman uppmanar techmiljonärerna att donera – och dubblar allt (men alla gillar inte det)

Great.comClimate tech

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

5 miljoner kronor har donerats och Erik Bergman har dubblat den siffran – och mer ska det bli.

Men alla uppskattar inte techentreprenörens senaste initiativ på Facebook, där han i helgen taggade en rad förmögna personer och uppmanade dem till att donera pengar för klimatet.

”Några av de rika vänner jag hade med i min lista blev upprörda.”

Erik Bergman är en av många ”Malta-svenskar” som har blivit förmögen på spel på nätet. Hans företag, börsnoterade Catena Media, tjänar pengar på att slussa potentiella spelare till kasinosajter, och värderas idag till drygt 2 miljarder kronor. Själv blev han god för hundratals miljoner kronor redan som 28-åring.

Idag har Erik Bergman lämnat bolaget operativt och han har även sålt av betydande aktieposter de senaste åren. Numera driver han istället Great.com – en snarlik satsning på att driva trafik till spelsajter, men med skillnaden att all vinst ska gå till välgörande ändamål.

”Jag kommer aldrig ta ut någon lön och kommer aldrig tjäna några pengar på det”, har Erik Bergman tidigare sagt.

Utmanar techmiljonärerna

De senaste åren har Erik Bergman även dragit igång en rad andra välgörenhetsinitiativ. Och i helgen var det dags igen.

På Facebook meddelade Erik Bergman – i ett inlägg som dedikerades till ”mina förmögna vänner” – att han vill ”pusha sig själv” till att donera pengar till välgörenhet kopplat till klimatfrågan. Han har därför bestämt sig för att dubbla alla donationer upp till totalt 10 miljoner kronor som hans nätverk donerar.

Om någon exempelvis donerar 1 miljon kronor till välgörenhet kopplade till klimatfrågan – då gör Erik Bergman det också.

”Jag har hundratals miljoner kronor på banken, jag skulle kunna fylla en swimmingpool med champagne och samtidigt finns det människor som tvingas dricka brunt förorenat vatten från leriga pölar. Hur sjukt är inte det?”, skriver Erik Bergman i ett mejl till Breakit.

Pengarna som doneras ska gå till Founders Pledge Climate Fund, som i sin tur satsar pengar på teknik som bidrar till ett bättre klimat. Erik Bergman pekar bland annat ut teknik för nya, säkra kärnkraftverk och teknik för miljövänliga fartyg som två områden med stor positiv klimatpåverkan.

”Jag vet hur problemet kan lösas. Ändå agerar jag inte och donerar inte”, reflekterar han i sitt Facebook-inlägg.

10,5 miljoner på 48 timmar

Initiativet väckte snabbt reaktioner. Enligt Erik Bergman har motsvarande 5,25 miljoner kronor redan donerats, och han själv kommer som utlovat att dubbla den siffran. Totalt 10,5 miljoner kronor har alltså donerats på 48 timmar, uppger han.

I Facebook-inläggets kommentarsfält framgår det att bland annat Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius, Catena Media-grundaren Emil Thidell och Better Collectives vd Jesper Søgaard har hakat på initiativet. Även en rad anonyma personer har skänkt pengar.

”Många miljoner kronor har donerats från förmögna människor, pengar som annars skulle legat kvar på börsen”, säger Erik Bergman.

Vänner blev upprörda

Alla reaktioner har däremot inte varit positiva. I inlägget på Facebook har Erik Bergman taggat ett 20-tal entreprenörer som Bergman beskriver som ”the richest people I know”. 

Genom att offentligt skriva ut deras namn i ”uppropet” så sätter han en form av press på dem att agera.

Något som inte har varit helt uppskattat.

”Några av de rika vänner jag hade med i min lista blev upprörda och markerade väldigt tydligt att de inte alls tyckte om den här typen av uppmärksamhet. Ju längre tid det har gått ju mer positivt har det blivit dock. Nu när det har kommit in så mycket pengar så tycks alla jag pratar med vara väldigt positiva. Gissar att det finns några där ute som fortfarande inte uppskattar det hela, men de väljer att inte höra av sig.”

Hade du förväntat dig negativa reaktioner från personer som du taggade offentligt i ditt inlägg? Eller blev du förvånad? 

”Ja, jag hade väntat mig ilska och sura miner. När jag klickade på publicera satt jag med dunkande hjärta och skakiga händer. Det är nervöst att göra något där du riskerar att bränna broar. Det kunde mycket väl bli 0 kronor som kom in och istället en massa förbannade mail och relationer i spillror. Då hade det dröjt länge innan jag vågade göra publika ansträngningar igen.”

Ångrar du att du taggade de som blev "irriterade"? 

”Nej, det var en del av ekvationen från början. Klimatfrågan är viktigare än enskilda individers privatliv. När jag förberedde inlägget till kampanjen kände jag ett starkt inre motstånd till att "hänga ut" folk. Jag fick gå ifrån datorn och ställa mig själv frågan om det var moraliskt rätt att namnge personer publikt för klimatets skull och jag landade i att det var det.”

Varför tror du folk blir irriterade/provocerade av den här typen av uppmärksamhet?

”Den viktigaste faktorn tror jag är en rädsla för att bli utsatt för kidnappningar eller inbrott, saker som kan påverka ens familj. Det är en rädsla som jag själv känner. Jag skulle helst hålla låg profil jag också – samtidigt känner jag ansvar att göra så stor skillnad för världen som möjligt. Jag är övertygad om att jag kan hjälpa fler om jag tar en publik roll än om jag håller mig i kulisserna."

Erik Bergmans kampanj pågår till den 31 december och målet är att totalt 20 miljoner kronor ska skänkas.

Vill du också bidra till klimatet? Breakit har precis öppnat upp för anmälningar till en ny omgång av Breakit Impact Challenge – vår populära digitala klimat-bootcamp som på 30 dagar gör ditt företag mer klimatsmart. Helt kostnadsfritt – läs mer här.

Läs mer