Sök

Sandqvist drabbades hårt av krisen – men nu ser väsksuccén ljuset igen

Sandqviste-handelretail

Sandqvists grundare Sebastian Westin. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Vi tappade rejält, men det känns som att vi hämtat upp försäljningen lite under hösten”, säger Sandqvist vd Caroline Lind.

Den svenska väsksuccén Sandqvist har gått från ett hobbyprojekt till ett snabbväxande bolag som omsätter över 100 miljoner kronor. Bakom varumärket står Sebastian Westin, Daniel Sandqvist och Anton Sandqvist. Bolaget har under de senaste åren vuxit organiskt med ett tydligt fokus på hållbarhet och expanderat ut i Europa. Utöver e-handeln är försäljningen genom återförsäljare en bärande del i affärsmodellen och bolaget har egna fysiska butiker i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. 

Det senaste bokslutet visar att Sandqvist omsatte 127 miljoner kronor under förra året, att jämföra med tidigare 106 miljoner kronor. Resultatet landade på 3,7 miljoner kronor, vilket är ett rejält tapp mot resultatet på 18 miljoner kronor året innan. 

Det har som bekant hunnit hända mycket i år, och den pandemi som svept in över världen har slagit hårt mot handlare. Caroline Lind, som är vd för Sandqvist, säger att de i likhet med många andra bolag drabbats hårt under corona. 

Hon beskriver 2019 som ett rekordår sett till omsättningen, men att de i år ligger 20 procent under fjolårets siffror.

”Vi tappade rejält, men det känns som att vi hämtat upp försäljningen lite under hösten och hoppas att det håller i sig. Vi ser en positivt effekt för 2021”, säger Caroline Lind till Breakit.

Tvingats stänga i Gamla Stan 

Sandqvist har fysiska butiker i storstäder som Stockholm, Göteborg, London, Paris och Berlin. Butiksnätet har traditionellt stått för runt 20 procent av omsättningen. Under corona är det främst butikerna som fått en smäll, inte minst i de länder som varit under lock down, vilket lett till stängda verksamheter. Sandqvist har permitterat personalen och dragit ned på deltidsanställda. 

Caroline Lind säger att butiken i Paris går över förväntan, men att den i Gamla Stan i Stockholm stängt ned eftersom det inte längre är några turister där. E-handeln uppges i sin tur ha hållit sig på en stabil nivå. 

I bokslutet framgår det att bolaget utökat sin checkkredit och även tagit ett ägarlån under det här året. Caroline Lind vill inte uppge hur stort lån det rör sig om. 

”Kassan blev hårt drabbad och då valde ägarna att skjuta in pengar i bolaget som ett ägarlån. Det kommer att vara högst tillfälligt, i och med de åtgärder vi gjorde har vi en bra och stabil kassa igen”. 

“Siktar på en liten vinst”. 

Caroline Lind säger att bolagets satsar på fortsatt tillväxt med fokus på den europeiska marknaden.

“Sedan är det långsiktiga planen att ta sig an USA och Asien. Vi kommer satsa ännu mer digitalt, stärka samarbeten med våra nyckelkunder samt använda våra butiker för att erbjuda våra kunder en genuin varumärkesupplevelse.”

Hållbarhetsarbetet fortsätter att vara en röd tråd. 

”Hållbarhet är en del av vårt kärnarbete, det är viktigare än någonsin. Jag känner att ännu fler ser hur viktigt det är för att vara ett lönsamt och hållbart bolag i dag”.

Sandqvist räknar med att försäljningen ska komma upp i ”normala” nivåer under 2021, men konstaterar att det här året inte blir något tillväxtår. 

”Prognosen är att vi siktar på en liten vinst, i alla fall plus minus noll, och då har vi gjort det bra”. 

Läs mer