Voi säljer sina gamla elsparkcyklar till privatpersoner: "Vårt sätt att bidra"

Voi Elsparkcykel
Voi säljer sina gamla elsparkcyklar till privatpersoner: "Vårt sätt att bidra"

Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi. Foto: TT/press

Tobias Blixt

Reporter

Vill inte slänga sina gamla sparkcyklar – ska sälja dem till dig.

Elsparkcyklarna utvecklas snabbt och har på några få år gått från att vara inköpta från varumärken som Xiaomi och Segway Ninebot till specialanpassade mer robusta varianter som ska klara trycket från uthyrning. 

Men i takt med att aktörer som Voi, Lime, Tier och de andra snabbt utvecklar nya modeller blir de gamla kasserade innan de har förbrukat sin livstid. Därför börjar nu den svenska snabbväxaren Voi sälja sina elsparkcyklar direkt till konsumenterna. 

Det handlar om ett initiativ kallat Voi x you, där bolaget ska sälja använda men tillfixade elsparkcyklar som inte längre ska användas i deras vanliga uthyrningsflotta.

“Vi vill göra Voi tillgängligt för alla, både de som bor i städer där Voi inte finns och de som bara vill ha sin egna Voi. Hållbarhet är viktigt och det här är vårt sätt att bidra till den cirkulära ekonomin”, säger Kristina Hunter Nilsson, Presschef på Voi.

Tjänsten har lanserats lite i smyg i Sverige redan nu och elsparkcyklarna går för 3.999 kronor.

Har fått kritik för hållbarheten

Aktörerna som erbjuder elsparkcyklar fick tidigt kritik för att hållbarheten var dålig och att många sparkcyklar som inte kunde repareras fick slängas, något som Breakit tidigt granskade.

Sedan dess har flera nya modeller rullats ut på gatorna av bland annat Voi.

“Scootrarna som användes i början var designade för konsumentbruk, inte för en delad tjänst. Därför har vi uppdaterat till ännu bättre och mer robusta sparkcyklar som har längre livstid”, säger Kristina Hunder Nilsson.

Den elsparkcykel som säljs på hemsidan nu är baserad på Segway ES4, men enligt Kristina Hunter Nilsson är tanken också att erbjuda nyare modeller framöver.

Storbritannien den nya stora marknaden

Voi omsatte 317 miljoner kronor under 2019 med ett minusresultat på hela 770 miljoner. För att klara av den snabba tillväxttakten har bolaget plockat in stora mängder kapital. 

Just nu är Storbritannien en av de marknader som aktörerna satsar hårdast på i samband med att landet ser över sin lagstiftning. Tidigare har elsparkcyklarna varit helt förbjudna men nu har flera områden börjat testa licenser för hyrbara fordon.

Breakit gjorde nyligen en lång intervju med Vois vd Fredrik Hjelm där han berättade om nycklarna bakom framgången och vad han tror är deras stora fördel mot de amerikanska konkurrenterna. 

Läs fler artiklar
LÄS MER