Sök

Halmstadsbolaget Våning 18 täljer guld på SEO: “Tagit bra beslut"

Våning 18

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“I början var det känsligt att tacka nej till pengarna, men jag tror det är viktigt att våga göra det”, säger Denny Sacipovic som grundat Våning 18.


För fyra år sedan bestämde sig Denny Sacipovic, som har en bakgrund inom försäljning och marknadsföring, för att starta SEO-byrån Våning 18. Det vill säga en byrå som hjälper andra bolag att optimera sin synlighet på sökmotorer som Google för att öka försäljningen. 

”Jag fick en idé, kände att det var dags att dra igång en verksamhet och började med ett excel-ark. Men jag kunde inte dra igång med fullt ös från start utan att få hjälp med kapital, så jag frågade några vänner om de ville vara med”, berättar Denny Sacipovic.

Vännerna, som aldrig varit operativa, nappade och investerade i utbyte mot ägande i det nya bolaget som slog upp kontoret i Halmstad. 

Det ångrar de nog inte idag. Våning 18 har växt i raketfart och ökade omsättningen från 17 till 27 miljoner kronor i det brutna räkenskapsåret som avslutades i augusti i år. Under samma period ökade vinsten från 5 till 10 miljoner kronor efter finansiella poster. 

”Vi räknade med att hela det första året skulle kosta pengar, men det gick så bra att vi tjänade pengar redan efter tre månader”, berättar Denny Sacipovic. 

Valde rätt strategi från start

Denny Sacipovic är även övertygad om att bolaget valde rätt strategi från start. 

”Förutom att vi har jobbat dygnet runt så har vi tagit bra beslut på vägen. Ett sådant beslut har varit att bara fokusera på en kanal och att driva trafik från sökmotorer. Att inte ta grejer som exempelvis webbutveckling och andra digitala kanaler”. 

Strategin var alltså att inte bli för spretiga i erbjudandet mot kund, och att bli starka på en specifik nisch istället för halvbra på flera. Det har också gjort det lättare att skala och locka kompetens, enligt grundaren. 

”Vi har fått tacka nej till förfrågningar från kunder som vill att vi ska hjälpa dem med andra typer av media också.  I början var det känsligt att tacka nej till pengarna, men jag tror det är viktigt att våga göra det”, säger Denny Sacipovic. 

Har fått in tunga kunder

I dag kretsar arbetet fortsatt kring sökoptimering och annonsering på Google, där majoriteten av kunderna utgörs av e-handlare som vill driva trafik och öka försäljningen. Bland kunderna återfinns aktörer som ICA, Koenigsegg och Colorama.

Bolaget har känt av pandemin i form av att vissa av deras kunder drabbats negativt, samtidigt som vissa andra kunder valt att skruva upp sitt digitala engagemang och utveckling. På det stora hela har den ökande efterfrågan på digitalisering gynnat Våning 18.

“Många av de traditionella sätten att sälja via fysiska möten, exempelvis stora mässor och event har blivit begränsade på grund pandemin. Att säkerställa att försäljningen fungerar via de digitala kanalerna har kanske aldrig varit viktigare än nu”, konstaterar bolaget i sitt bokslut. 

Bolaget har inte tagit in något extern kapital, utöver de ägare som gick in i starten, som utgörs av investmentbolaget Guwijo Invest. Denny Sacipovic öppnar dock upp för att ta in kapital i syfte att skala snabbare såväl internationellt som i Sverige. 

”Vår affärsmodell är inte låst till ett visst språk eller land, Googles sökmotor finns i hela världen, och vår modell är skalbar. Vår vision är att fortsätta växa för att vara ledande med Norden som första marknad”.   

Kan köpa upp bolag i framtiden

Han öppnar även upp för att i framtiden köpa upp flera bolag.

Konkurrensen är dock hård där ute och det finns många aktörer som slåss om den lukrativa seo-branschen. 

”Jag upplever att det finns en hel del duktiga aktörer på marknaden, men det är ofta mindre bolag som inte har lyckats växa sin affär på samma sätt som vi."

Är det dem ni ska köpa upp? 

”Kompetensbristen är alltid en utmaning och hittar man ett bolag där man kan förvärva både kompetens och kundstock och applicera vår affärsmodell är det en möjlig väg framåt”. 

I dag arbetar runt 20 personer på huvudkontoret i Halmstad, och Denny Sacipovic lyfter fram styrkan i att ligga positionerad mellan Malmö och Göteborg. 

Han räknar med att tillväxten ska hålla i sig. 

“Vi förväntar oss att landa på minst 40 miljoner i omsättning och 15 miljoner kronor i vinst”, säger han. 

Läs mer