Sök

Systembolaget e-handel ligger nere – lanserades precis

e-handel

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Systembolagets nya onlinebutik krånglar och besökarna kan inte handla alls för närvarande.

Under måndagen lanserade Systembolaget sin ny butik under pompa och ståt. Den nya e-handeln skulle göra det enklare för kunderna att hitta i sortimentet och via en chatt skulle besökarna kunna få råd och tips. 

“Det ska synas att Systembolaget är ett annorlunda företag. Därför har det också varit viktigt att påminna om varför vi finns och att alkohol är en annorlunda vara”, sa Tobias Frohm, e-handelsdirektör på Systembolaget då.

Men på tisdagsförmiddagen var det allt annat än enkelt att handla i Systembolagets e-handel. Den som går in på sajten möts  i skrivande stund av ett meddelande som förklarar att kassorna inte fungerar. 

“Vi har för närvarande tekniska problem med onlinebutiken. Det går inte att komma vidare i kassan. Våra tekniker jobbar på att lösa det så fort som möjligt”, går det att läsa på sajten.

Systembolagets pressekreterare Sofia Brännborn säger att det i nuläget inte finns någon prognos för när problemen ska vara lösta.

"Det har varit problem sedan strax efter 10 idag och vi har tekniker som jobbar så snabbt de kan med att åtgärda problemet. Det har varit en hög trafik under förmiddagen i samband med att vi har en lansering av tillfälligt sortiment idag", säger hon och fortsätter. 

Systembolaget har tidigare bråkat med nya e-handelsaktörer som Vivino och Winefinder, som säljer vin online till bland annat Sverige, och har stämt de båda aktörerna. 

När man igår lanserade den nya e-handeln sågs det av vissa som en offensiv för att konkurrera med de nya digitala aktörerna.

Vid lunchtid var problemet löst.

Läs mer