Sök

Willys satsar på kassa-fritt – tar hjälp av Klarna

KlarnaWillysmat

Thomas Evertsson, vd på Willys

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Willys lanserar en tjänst där kunderna scannar varorna och betalar direkt i mobilen.

Först kom självscanningskassor. Nu börjar allt fler butiker titta på ännu mer digitala lösningar för kunderna. En föregångare på området är Amazon Go, som har helt kassafria butiker. Varorna registreras istället med hjälp av en rad sensorer och kameror. Betalningen sker sedan via mobilen. 

Nyligen lanserade Pressbyrån ett liknande koncept.

Nu är det matjätten Willys tur att testa kassa-fritt. Istället för kameror och sensorer kommer kunden att själv scanna varorna i sin mobil med Willys app. Betalningen sker sedan antingen med betalkort direkt i appen, eller via Klarna. Tjänsten har döpts till Scan & Go och är integrerad i Willys app. 

Ska rullas ut brett under nästa år

“Att scanna sina varor själv är väldigt uppskattat bland våra kunder. Idag är vi vana vid att använda våra mobiltelefoner i olika vardagliga situationer, så för många kan detta bli ett lättillgängligt sätt att korta ner inköpstiden. På sikt kan det här också bli ett sätt för oss att erbjuda självscanning även i butiker som inte har några andra självscanningslösningar”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys, i en kommentar, 

Först ut att att testa tjänsten blir butiken i Elisedal i Göteborg, Willys Halmstad öster samt butiken i Sickla i Stockholm.

Under hösten ska ytterligare ett tiotal butiker erbjuda tjänsten och under 2021 är planen att rulla ut den brett. 

Läs mer