Sök

Snabbväxande Stronger avslöjar – då når vi miljarden: "Väldigt expansiva planer”

Strongere-handel

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Jag tror att det går att bli i princip hur stor som helst”, säger Stronger-grundaren Henrik Grundén.


Svenska Stronger fortsätter att dundra fram med sina peppiga och uttrycksfulla träningskläder. Sociala medier, inte minst Instagram, har varit viktig för bolagets tillväxt och under corona har omsättning fullkomligt exploderat. 

”Jämför vi april 2019 med april 2020 så har vi haft en ökning med cirka 230 procent mätt på omsättning”, berättade Strongers grundare Henrik Grundén i somras. 

Bakom bolaget, som grundades 2014, står även Joel Almqvist och Juri Gendelman. Under förra året omsatte Stronger 119 miljoner kronor och i år räknar de med att passera 300 miljoner kronor. 

I det senaste avsnittet av podden Under Femton, som drivs av Henric Smolak, intervjuas Strongers grundare. Här avslöjar de mer om sina ambitiösa planer. 

”Redan nästa år ska vi spränga en halv miljard och förhoppningsvis en miljard året därpå. Det är väldigt expansiva planer”, säger Henrik Grundén. 

Stronger är mer än ”bara träningskläder” – det är ett varumärke som vill förmedla ett livsstilsbudskap, förklarar grundarna. I dag har bolaget närmare 50 anställda och det engagerande innehållet på sociala medier har varit avgörande för framgången. 

”Vi är otroligt datadrivna, det har vi varit från dag ett, vi har tittat mycket på vad som funkar och inte funkar. Det är kvittot i att lyckas i sin sociala mediemarknadsföring, att vara väldigt dynamisk, trender förändras väldigt snabbt över tid”, säger Henrik Grundén.

Han har tidigare berättar att Stronger skruvar upp marknadsföringen under corona, i samband med att priserna på betald annonsering sjunkit, vilket gynnar större aktörer som dem. 

”Jag tror att den här datadrivna sidan av att jobba med Facebook-marknadsföring är nyckeln till att skala. Då kan vi ganska snabbt se vilka marknader vi är mogna på och låta algoritmerna bestämma var vi ska etablera varumärket. Jag tror att det går att bli i princip hur stor som helst”, säger Henrik Grundén i Under Femton. 

I podden argumenterar de även för vikten av att äga sitt eget varumärke och kundresan. 

”Man försvagar sig egen e-handelskanal genom att jobba med många stora e-tailers. Där försöker vi bli en stor aktör och suddar ut det här gapet mellan Nelly och ett vanligt varumärke. Vi kan distribuera på samma sätt som Nelly kan, men vi äger våra produkter och vårt varumärke”.

Här är Stronger-grundarnas  bästa tips för att bygga ett starkt Instagramkonto – och sälja på det.

Läs mer