Livet som cykelbud på Foodora – pressen, stressen, lönen: ”Det här är slaveri”

Foodora Delivery Hero Cykelbuden
Livet som cykelbud på Foodora – pressen, stressen, lönen: ”Det här är slaveri”

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Sydsvenskans reporter tog jobb som cykelbud på Foodora och vittnar nu om tuffa arbetsförhållanden.

Kan man beställa mat till dörren med gott samvete? Den frågan ställde vi oss för tre år sedan när vår reporter tog jobb på cykelbudsbolagen Foodora och Uber Eats. Vår reporter fick den gången en snittlön på 39 kronor i timmen på Uber Eats och vi kunde berätta om det tuffa livet som gig-arbetare.

Läs vårt prisbelönta reportage här.

Nu har Sydsvenskan också grävt i frågan. Under september cyklade tidningens reporter Dan Ivarsson för Foodora i Malmö – och vittnar nu om tuffa arbetsförhållanden med konstant press och stress.

”Vi som jobbar på Foodora är slavar under algoritmen”, konstaterar reportern, som berättar att hans chef är tydlig med att man måste vara ”väldigt snabb för att få behålla jobbet”.

Så mycket tjänar cykelbuden

Enligt Sydsvenskan får cykelbuden på Foodora idag en lön på 70 kronor i timmen före skatt, samt 20 kronor extra för varje matleverans. Tidningens reporter konstaterar att man som cykelbud förväntas köra ut tre matleveranser i timmen för att ”få en vettig lön och säkert behålla jobbet”. Men att det är snudd på omöjligt.

”Jag blir helt psykiskt sjuk av att jobba där. Varje gång jag börjar ett skift känner jag hur det knyter sig i bröstet”, säger ett mopedbud som reportern träffar när han jobbar på Foodora.

"Det är slaveri."

Foodora mäter nämligen allt du som anställd gör. Hur snabbt du cyklar, hur många sekunder det tar innan man accepterar en beställning, hur länge du väntar på restaurangen och hur länge du är hos en kund.

Därefter skickas en statistikrapport varje vecka med betyg. Cykelbuden får även veta hur de ligger till i förhållande till andra matbud ”som vi tävlar med att för att behålla jobbet.”

Arbetspasset förlängdes utan förvarning

Ett annat stressmoment är att Foodora lägger ut arbetspassen lite som de vill, och att man som cykelbud inte vågar tacka nej, med risken att inte få sitt månadskontrakt förlängt. Arbetspass kan även förlängas eller kortas av utan förvarning, skriver tidningen. 

När Sydsvenskan konfronterar chefen på Foodoras kontor i Malmö så menar han att tävlingsaspekten är en ”win-win”-situation och att man inte behöver känna press om man är bra på sitt jobb.

”Det är väldigt konkurrenskraftigt! Ju bättre prestation, desto mer tjänar buden.”

Enligt Hans Skruvfors, vd på Foodora i Sverige, behöver man inte nödvändigtvis cykla snabbast för att få behålla jobbet.

”Ju snabbare du cyklar desto mer lön får du, förstås. Men det när det gäller att förlänga kontraktet är det bara en av väldigt många parametrar, och absolut inte den viktigaste. Om det sägs något annat så ser jag ganska allvarligt på det", säger Hans Skruvfors till Sydsvenskan.

Foodora ägs av börsnoterade Delivery Hero, som grundats av den svenske entreprenören Niklas Östberg.

Läs hela reportaget här.

Läs fler artiklar
LÄS MER