Han vill hjälpa B2B-säljare att vässa sina kundrelationer

Jennifer Bonér

Många säljprocesser är idag ganska röriga och spänner över olika kommunikationsplattformar. Samir Smajic ville skapa ett smidigare sätt att bygga engagemang.

B2B-försäljning har traditionellt varit kännetecknat av långa processer, personliga möten och pappersarbete. Ju fler dokument, desto mer seriös upplevs affären. 

Men i och med den digitala explosionen har säljprocessen förändrats. Gränserna mellan arbete och privatliv har suddats ut, och B2B-försäljningen rör sig sakta men säkert mot B2C och e-handel.

Samir Smajic såg skiftet komma redan 2015. Då hade han jobbat länge inom försäljning i kombination med mjukvara i rollen som produktägare. Tillsammans med sina tre medgrundare utvecklades GetAccept som ett svar på deras gemensamma frustration: hur kan vi digitalisera B2B-försäljningen på ett smidigt sätt, utan att tappa kundkontakten?

”Problemet är inte att det är svårt att sälja online”, säger Samir Smajic. ”Det svåra är att bibehålla engagemang och personliga relationer.”

Han nämner begreppet ”Valley of death”, det faktum att 60 procent av de potentiella kunderna aldrig fattar ett beslut över huvud taget. Affärer faller mellan stolarna på grund av att processen blir allt svårare att kontrollera. 

Paradigmskifte i säljorganisationer när Covid-19 paralyserade världen

Om försäljning tidigare handlade om möten, underskrifter och handskakningar, är det i dag snarare just relationen som ligger i fokus. Och coronapandemin har ytterligare accelererat behovet av digitala lösningar. 

GetAccept fungerar som ett eget litet ekosystem. Den potentiella köparen blir inbjuden till ett slutet digitalt rum, en så kallad ”deal room”. Där kan dokumentation och information samlas, liksom videomeddelanden, chattar, Zoom-möten och e-signering.

Samir Smajic ser det som att man ger säljaren en helt ny verktygslåda för att lyckas. 

”Vi ville skapa en palett av verktyg för att du som säljare ska kunna sköta hela processen på ett smidigare sätt, samtidigt som du hjälper kunden att fatta beslut. Det handlar om att bygga relationer, kommunicera och engagera.”

Startade med Y Combinator

GetAccept föddes egentligen som ett amerikanskt bolag och utvecklades i den världsberömda Silicon Valley-inkubatorn Y Combinator under 2016. 

”Vi har alltid tänkt internationellt, att vara en global spelare. Vi har en nordisk bas, men just nu är det den utomnordiska kundstocken som växer snabbast.”

2019 tog GetAccept in nytt kapital för att gasa vidare, och sedan starten för fyra år sedan har antalet anställda gått från fyra grundare till över 100 personer på lönelistan. Att satsa på en molnbaserad SaaS-tjänst som direkt kan skapa mervärde för företagen har visat sig vara en framgångsrik modell. Och för varje ny användare sprids varumärkeskännedomen automatiskt vidare. 

Med covid-19 har det mesta blivit digitalt, och företagen använder en rad olika verktyg för sälj och köp. Allt fler går också över till en webbshop-liknande miljö med chattfunktioner som support. 

”Det är bra om man har en väldigt enkel produkt, men jag menar att det inte räcker för att skapa en långsiktig relation. I de flesta fall behövs säljaren, och säljrollen handlar om att hjälpa kunden till beslut och vara en guide i den digitala världen. Med allting samlat blir processen både smidigare och mer engagerande för båda parter,” avslutar Samir Smajic.

Behöver ditt företag vidareutveckla säljprocessen? Läs mer om GetAccept här!

Läs mer