Sök

Emanuel Karlsten

De är mäktigaste i sociala medier (och därför är det så svängigt längre ner på listan)

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Årets Maktbarometer visar enorm rörlighet bland placeringarna, i toppen är det få som är kvar jämfört med tidigare år – varför?

Det beror på affärsmodeller. I Mediepodden diskuterar vi denna vecka hur nya affärer skapar både rörlighet och stabilitet.

I tisdags släpptes Maktbarometern som hämtar ner data från våra största sociala medier och sedan försöker hitta de svenska konton som skapar mest engagemang och räckvidd hos andra svenskar. I toppen syns en tydlig elit: Humorgruppen JLC, Therese Lindgren och Joakim och Jonna Lundell. 

Men under dem rör det sig väldigt mycket. Fortfarande, år 2020, kan helt nya aktörer slå sig in på toppen. I år kom Duno, en gymnasiekille som bestämde sig för att skapa en gamingkanal, från ingenstans upp på Youtube topp 50. Likadant med Hemnetknarkarna och Killen med skylten - både nystartade konton som klättrade högt i år. 

Men vi ser också hur flera etablerade faller ifrån. Allra mest medieföretag. I takt med att annonsaffären blivit svagare och sociala medier-publiken mer otrogen, tycks det som att Facebook får allt mindre betydelse för till exempel Expressen och Aftonbladet. Antingen har man bara lyckats sämre, eller så har insikten kommit om att fluffig trafik inte ger tillräckliga intäkter. 

Men det är framför allt bland personer som det blir ännu tydligare. Stjärnor skjuter upp och faller, eftersom energins främst bränsle är lust. Intäkterna har ännu inte flyttat över från etablerade kanaler, varför man fortfarande kan ha många fler tittare, men bara en bråkdel av pengarna. Det här är ofta ok, så länge man har sin publik och lite samarbeten, men när Youtube ändrar sin algoritm och publiken dör, tryter orken att ställa om.

Men bland eliten har ett skifte redan påbörjats. Istället för att sälja andras produkter, skapar man egna. 

Istället för att bli en tv-kanals format, skapar man ett eget.

Det pratas mycket om Bianca Ingrossos olika deals, men mindre om Therese Lindgren och Joakim Lundells. De har, till skillnad från Ingrosso, levt helt på uppmärksamheten från sina sociala medier-kanaler och skapat universum som gett dem större vinster och omsättning, genom att bygga imperium. Och framför allt: Föra fokus bort från bara dem själva, till att hitta något mer långsiktigt. Bygga programformat, eller företag som inte kräver att de varje dag behöver exponera sig själva.

Det är ett skifte i makt och affärsmodell som alla borde ha koll på.

Om detta djupdyker vi i veckans Mediepodden, som du kan lyssna på här:

 

Läs mer