Vad kostar det ditt företag när internet ligger nere? "Vill göra slut med krångel och telefonköer"

Vad kostar det ditt företag när internet ligger nere? "Vill göra slut med krångel och telefonköer"

Blixtsnabb egen fiber, smarta påbyggnadslösningar och omedelbar kundkontakt. Så ska GlobalConnect jobba för att bli de små och medelstora bolagens nya internetleverantör.

Många har varit i kontakt med IP-Only, bolaget som drar in fiberbredband till bostadsrättsföreningar, villaområden och hyreshus över hela landet. 

Under det gångna året har företaget slagits samman med den nordiska internetleverantören GlobalConnect, som har en stark bas bland små och medelstora bolag (SMB) i Norge och Danmark. 

GlobalConnect blir också varumärket som kommer att användas på företagssidan i Sverige. Logiken är enkel: med GlobalConnects enorma fibernät är det enkelt att koppla på förgreningar till områden med många företagskunder. 

Bolagets affärsområdeschef Philip Wagrowski är övertygad om att man har ett erbjudande som kommer att vinna företagarnas hjärtan. 

Vi vet att våra kunder värdesätter saker som personliga relationer, enkelhet, service och support

”De tekniska förutsättningarna är egentligen ganska lika i branschen. Skillnaden är att vi äger vårt eget nät och kan dra fiber direkt in till ditt kontor.” 

Men det stora slaget handlar om andra saker, menar han. 

"Vi vet att våra kunder värdesätter saker som personliga relationer, enkelhet, service och support. Jag brukar säga att vi är som ett stort litet företag på det sättet. Det är i kundrelationen vi verkligen kan skilja oss från våra konkurrenter"

LÄS MER: Öka lönsamheten med eget fiber!

Frihet från tunga processer

Med bakgrund inom två av de stora telekomjättarna vet Philip Wagrowski vad han talar om. GlobalConnect har nära mellan avdelningarna och är inte tyngda av storbolagens processer. 

”Stora aktörer blir snabbt opersonliga och trögrörliga. Som kund känner man sig väldigt osynlig. Jag tror att många dessutom överskattar kundernas lojalitet mot ett varumärke – i slutändan bryr de sig inte särskilt mycket utan vill bara att sakerna ska funka. Och om det är problem ska de inte behöva sitta i en oändlig telefonkö. Vi förstår att internet är livsviktigt för våra kunder – och agerar därefter.”

Med en bred produktpalett finns det goda möjligheter att vara med på tillväxtresan tillsammans med kunderna. GlobalConnect erbjuder såväl brandväggar och andra säkerhetstjänster, som 4G-backup ifall nätet mot förmodan skulle ligga nere. 

Vad kostar internetkrånglet?

Just nertiden är en het potatis. Ett kommunikationsintensivt bolag där internet dör under en förmiddag tappar en hel del arbetstimmar, samtidigt som irritation, stress och telefonköer bidrar till ytterligare tidsförluster.

Philip Wagrowski suckar och fortsätter. 

”En företagare ska inte behöva lägga tid alls på det här. Det är så märkligt att telekombranschen möjliggör digitaliseringen, men är så dåliga på att erbjuda den själva. Det är fortfarande manuella processer, gamla rutiner och orderläggning.” 

Han lovar att bygga en internetleverantör som han tycker har saknats i Sverige. 

”De här företagen är grundarnas liv. Vårt jobb är att de ska få jobba vidare med det de brinner för. Och deras passion är inte internetkuppkopplingen dessvärre. Det är däremot vår passion!”

LÄS MER: Så här kan GlobalConnect hjälpa dig!

Läs fler artiklar
LÄS MER