Sök

Spotify–grundaren Daniel Ek svarar Tidal – med profilbild

SpotifyTidal

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

När superstjärnor som Kanye West och Beyoncé bytte sina profilbilder till Tidals ljusblå färg svarade Spotify-grundaren Daniel Ek och Truecaller-grundaren Alan Mamedi med att göra detsamma – fast med Spotifys färger.

På söndagen kunde vi avslöja att fler tunga artistnamn, så som Madonna, Kanye West och Daft Punk, kommer att sluta släppa ny musik på Spotify för att i stället gå över till den Jay Z-ägda konkurrenten Tidal.

En nyhet som sent på måndagskvällen bekräftades på ett live-streamat evenemang i New York.

Men redan under måndagen kunde man på sociala medier notera att ett flertal artister, som nu bekräftat valt att prioritera Tidal, beslutat sig för att byta sina profil– och omslagsbilder på Twitter och Facebook till en och samma färg: Tidals ljusblå färgton.

Det här är exempelvis den "bild" som sångerskan Beyoncés 14 miljoner följare ser när de går in på hennes Twitter-konto.

Men det skulle inte dröja länge förrän de svenska techprofilerna svarade på kampanjen. Spotify-grundaren Daniel Ek bytte kort efter att Tidal-kampanjen dragit igång sin profilbild på Facebook – till Spotifys ljusgröna färg.

Ett tilltag som även backades upp av det svenska techbolaget Truecallers grundare Alan Mamedi.

För Tidals del har kampanjen idag gått över från att vara ett färgglatt ställningstagande till konkret reklam. Så här ser exempelvis rapparen Kanye Wests profilbild numera ut på Twitter.

LÄS MER: "Madonna, Kanye West och Daft Punk går till Tidal"

LÄS MER: Tuffa förhandlingar mellan Spotify och Universal

LÄS MER: Nu börjar de svenska riskkapitalisterna casha in på Spotify

Läs mer