Sök

Tech-veteranernas nya satsning – fixar musiken åt Daniel Wellington

The SupervisorsMusikrättigheterMusik

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

De ska hjälpa varumärken att hitta skräddarsydd musik, utan krångel. Har redan avtal med Daniel Wellington och H&M.


The Supervisors är ett nytt bolag grundat av två veteraner från Epidemic Sound. Patrik Berggren är musikproducent och Lotten Karlsson har en mångårig bakgrund i techbranschen, och har bland annat jobbat på Izettle. 

Den nya satsningen kopplar ihop varumärken med skräddarsydd musik. Bolaget har redan kunder som H&M och Daniel Wellington. 

Tjänsten fungerar så här: Om till exempel Daniel Wellington ska göra ett reklaminlägg på Instagram så ser The Supervisors, genom ett nätverk av musikproducenter, till att det finns passande musik. Bolagen får sedan rättigheterna till musiken utan att behöva betala royalties. 

“Att skapa en tydlig och stark varumärkesidentitet genom musik blir allt viktigare för företag, idag behöver man sticka ut på flera plan. Vi ser ett stort intresse från varumärken att ta fram skräddarsydd musik som skapar igenkänning och rätt känsla kring deras produkter och tjänster. Samtidigt behöver musikrättigheter anpassas för en digital och global spelplan, något vi vill hjälpa till att facilitera”, säger Lotten Karlsson i en kommentar.

Bolaget samarbetar med en rad utvalda musikproducenter.  

På Epidemic Sound drev Patrik Berggren och Lotten Karlsson satsningen Æntidote, som var en liknande tjänst. 

“Efterfrågan för unika sound ökar kraftigt när allt fler företag kommunicerar via rörlig bild. Vi vill nu ta det till nästa nivå genom att designa musik som är avsedd för till exempel specifika inlägg i sociala medier eller en hel kampanj”, säger Patrik Berggren i en kommentar. 

Läs mer