Sök

Svenska HR-bolaget Winningtemp tar in 157 miljoner kronor

WinningtempHR

Mathias Hansson-Fredlund och Pierre Lindmark, grundare Winningtemp.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser.”

Svenska Winningtemp är ett bolag som satsar på lösningar inom HR. De har utvecklat verktyg som hanterar och optimerar områden som personalresurser och arbetsflöden. Bakom bolaget, som grundades 2014, står Pierre Lindmark och Mathias Hansson-Fredlund.  

Nu tar Winningtemp in 157 miljoner kronor som ska användas till fortsatt utveckling samt att skala upp på den internationella marknaden, med fokus på Storbritannien. En rad befintliga ägare satsar i bolaget och bland de nya investerarna återfinns bland annat Frog Capital och Bonnier Ventures. 

Pierre Lindmark är vd på Winningtemp. 

”Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser och vad som främst var en fråga för HR-direktörer, blir nu snabbt en prioritet för vd och styrelsenivå i många företag. Detta har uppenbarligen hjälpt oss att attrahera starka investerare och vi är nu redo att skala upp och hjälpa fler företag att skapa effektivare arbetsplatser”, säger Pierre Lindmark. 

Winningtemp har över 100.000 användare och närmare 600 företag på kundlistan. Bolagets AI-plattform hjälper ledare och chefer att få insikter i realtid, men även prognoser och rekommendationer för att förbättra organisationerna framåt. 

Under förra året omsatte Winningtemp runt 28 miljoner kronor med ett minusresultat på runt 15 miljoner kronor.

Läs mer