Sök

Varuhusjätten Macys kliver in som delägare i Klarna

KlarnaMacysfintech

Breakit

Breakit

Macys – en av USA:s största och mest klassiska varuhuskedjor – blir delägare i Klarna.

Klarna inleder idag ett femårigt partnerskap med den amerikanska varuhuskedjan Macys. Tanken är att Klarna ska erbjuda fler betalningsmöjligheter för den amerikanska varuhuskedjans kunder på nätet.

Kunderna ska bland annat kunna dela upp sitt köp i fyra räntefria delbetalningar vid onlineköp, enligt ett pressmeddelande.

"Macys är där amerikanska konsumenter handlar, synonymt med kvalitet, stil och festligheter. Klarna är mycket glada över att samarbeta med Macys när online-handeln accelererar och när företaget fortsätter att innovera och förbättra sitt digitala erbjudande för att möta kundernas nya förväntningar, där smarta och flexibla betalningar är grundläggande", säger Sebastian Siemiatkowski i en kommentar.

Enligt Financial Times är partnerskapet ett sätt för Macys att stärka sin position digitalt, där Amazon pekas ut som den största konkurrenten.

Kliver in som delägare

I samband med samarbetet kommer Macys också gå in som investerare i Klarna, men hur stor investering det handlar om avslöjas inte.

Förra månaden tog Klarna in 650 miljoner dollar till en värdering av 10,65 miljarder dollar, motsvarande nästan 95 miljarder kronor. Bland investerarna återfanns bland annat Silver Lake, BlackRock, HMI Capital och Singapores statliga riskkapitalfond GIC.

Svenska Northzone och Bonnier samt Merian Chrysalis och TCV har gick också in i bolaget genom att köpa aktier från befintliga ägare.

Stort fokus på USA

Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski har flaggat för att en börsnotering kan komma att ske någon gång under de kommande två åren, mest sannolikt i USA.

USA är även den marknad som Klarna satsar mest på i dagsläget. Nyligen uppgav Klarna att USA snart kommer att vara företagets största marknad.

Kreditförlusterna ökar

Klarna hade intäkter på 4,5 miljarder kronor under det första halvåret 2020. Det är en ökning med mer än 1,2 miljarder jämfört med samma period förra året. Samtidigt fortsatte förlusterna att öka, till 550 miljoner kronor att jämföra med 83 miljoner förra året. 

Även Klarnas kreditförluster har ökat. Under de första sex månaderna 2020 var de 93 procent högre jämfört med samma period året innan.

En kreditförlust uppstår dels när en konsument de facto misslyckas med att betala en faktura. Men den kan också vara framåtblickande, det vill säga att långivaren väntar sig att konsumenten i framtiden kommer ha svårt att betala.

LÄS OCKSÅ: Klarna stänger ner verksamhet – inkasso läggs ut på entreprenad

Läs mer