3 avgörande faktorer hos SaaS-bolag som lyckas

Jennifer Bonér

En amerikansk studie har hittat en rad viktiga egenskaper som utmärker snabbväxande SaaS-bolag. Men det framgår också att du inte behöver göra som alla andra i branschen.

Att jobba med innovation och tillväxt samtidigt är svårt – det vet alla som försökt. 

Men det finns några gemensamma nämnare för framgång. Det visar i alla fall studien 2019 Expansion SaaS Benchmarks som riskkapitalbolaget OpenView Venture Partners har genomfört bland mer än 500 amerikanska företag.

Melissa Goraj är tjänstekonsult på NetSuite, som erbjuder molnbaserade, skalbara affärssystem. Här har hon kokat ner rapporten till tre viktiga punkter för framgång.

1. Spendera smart i startup-fasen

En av slutsatserna i rapporten är att startups i tidig fas ska satsa på produktutveckling och organisk tillväxt. Den snabba tillväxten – driven av marknadsföring och dyra satsningar på expansion – kan komma senare.

Den tidiga användarbasen kan växa och frodas i takt med företagets utveckling. Detta kallas för Product Led Growth, eller PLG.

Melissa påminner oom att investerare gillar en låg kundanskaffningskostnad, vilket blir resultatet med PLG-modellen.

2. Hitta rätt prismodell

Som entreprenör behöver du balansera fram en prismodell som är lönsam utan att sticka kunderna i ögonen.

Därför använder sig många mjukvarubolag av en skalbar prissättning som beror på användning eller antalet användare, så att ni kan skala tillsammans med kunderna.

Hela 70 procent av SaaS-bolagen jobbar med den här typen av prismodell. Det finns alltså en branschstandard som är bra att känna till, säger Melissa.

3. Jaga inte hajpen

När det gäller kulturella normer kan det däremot vara bra att hitta sin egen väg, trots branschens konventioner. Kvinnligt ledda techbolag spöar till exempel mansdominerade, och äldre grundare klarar sig i regel bättre än fjuniga kids.

Dessutom har man i den amerikanska undersökningen sett att bolag som etablerar sig i lågkostnadsregioner utanför de hippa storstadshubbarna faktiskt lyckas växa 20 procent snabbare, med 20 till 30 procent högre effektivitet.

Kanske är kostnaderna och distraktionerna i storstan så stora att en flytt kan vara ett alternativ?

Hur ska man då få ihop alla ekonomiska komponenter för att skala på ett bra sätt med sin SaaS-produkt?

En bra början är att se till att affärssystemet är lika skalbart. Med NetSuite får du ett molnbaserat ERP-system som har moduler för många av världens olika valutor, språk och skattesystem. Och det spelar ingen roll om du är startup, scaleup eller enterprise-kund, eftersom systemet växer med din verksamhet. 

Är du i en scaleup-fas?
Så kan NetSuites affärssystem hjälpa dig skala upp verksamheten – effektivt och automatiserat

Läs mer