Min chef tvingade in mig i Olof Gustafssons Rolls Royce – här är min stökiga dag med Escobar-svensken: “Jag stämmer vem som helst”

Pablo Escobar Inc

Olof Gustafsson Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Han har stämt Klarna, Netflix och Apple – och poserar med automatvapen på Twitter.

Han jobbar som vd för knarkkungen Pablo Escobars familjeföretag – och swishar pengar till ungdomar för att få följare på Instagram.

Han har målats upp som en bedragare vid flera tillfällen.

Olof Gustafsson är kort sagt ingen helt vanlig entreprenör.

Det här är historien om en 17-åring som ville bli miljardär.

“Jag stämmer vem som helst, hur som helst och när som helst.”

Jag ska vara ärlig. Det här är en artikel som jag från början inte ville skriva.

Dels för att det handlar om en svensk som säger sig vara vd för den ökända, och nu avlidne, Pablo Escobars familjeföretag. En familj som en gång i tiden tjänade stora summor på kokain, hot och terror.

Dels för att hans historia innehåller så många konstigheter som är svåra att bekräfta.

Han har också anklagats för att vara bedragare – och hans företag tycks nästan ha som affärsidé att stämma andra stora företag. Klarna och Netflix är bara två exempel på techbolag som han nyligen stämt.

Samtidigt har hans företag själva blivit stämda av Samsung, och Klarna ska ha fryst 4 miljoner kronor av hans företags intäkter eftersom de misstänker att Pablo Escobar-telefonerna som han har sålt aldrig existerade.

Själv hävdar Olof Gustafsson, som han heter, att Escobar Inc. har några hundra anställda och att de spelar med öppna kort.

Olof Gustafsson, som redan för 10 år sedan fick sitt mediala genomslag som 17-årig e-handelsentreprenör med drömmar om att bli miljardär, är på många sätt en gåta. 

I onsdags träffade jag honom och tog rygg på honom i hans Rolls Royce i Stockholm.

Vad jag först trodde skulle bli en vanlig intervju blandat med skryt om bilar skulle snart visa sig bli intensiv dag. 

Intervjun gjordes främst under turens första två timmar, men vi kommer att göra nedslag i hela dagen genom artikeln.

Klockan 10.30, Frihamnen, Stockholm

Vi hade fått höra av Olof Gustafsson själv att vi skulle få sällskap av några som spelade in en dokumentär om honom under intervjun. Jag ska helt ärligt säga att jag inte visste om det skulle stämma eller inte. De som har hängt med i uppståndelsen kring Escobar-svensken förstår varför (och ni andra kommer snart att förstå). 

Efter en skakig Lime-åktur över Gärdet når jag snart parkeringen i Frihamnen där vi stämt möte. Olof Gustafsson själv syns inte till, men produktionsbolaget som, faktiskt, spelar in en riktig dokumentär möter upp mig. Det visar sig vara Just Stories, ett poddbolag som har följt Olof både i Dubai, där han bodde tidigare, och nu även i Sverige dit han tillfälligt återvänt.

Det har varit några intensiva dagar för Olof Gustafsson. När vi möter upp honom har han under morgonen gästat podden Gott Snack, tidigare besökte han youtubern Anis Don Demina och även Youtube-showen Dialogiskt. Utöver dessa framträdanden har det även blivit intervjuer i bland annat Resumé.

Efter fem-tio minuter kommer Olof Gustafsson själv ut, hoppar in i en löjligt stor vit Rolls Royce och rullar bort till oss. Han är storvuxen, glad och skakar min hand genom rutan. Det visar sig att vi inte bara ska kolla på Rolls Roycen vid parkeringen. Vi ska iväg på besiktning så att den kan få svenska registreringsskyltar. 

“Jag har inget körkort förresten. Bara så du ska bli lite nervig”, säger han och skrattar.

Han tillägger sen att han faktiskt har ett körkort, men att det inte är giltigt i Sverige. 

Klockan 10.40, starten på en lång dag

Under bilfärden börjar jag ställa frågor till Escobar-svensken, men det är svårt att veta vart man ska börja. Han berättar att han flyttade till USA som 18-åring, efter att ha läst klart gymnasiet på två år (uppgifter som Breakit kan styrka). Den som vill ha hela Olof Gustafssons story om tiden i USA och hur han till slut kom att arbeta med familjeföretaget Escobar Inc. kan med fördel läsa Expressens reportage med svensken från tidigare i år.

Den korta bakgrunden, med bekräftade och obekräftade uppgifter, är att Olof Gustafsson valde bort studier på Handelshögskolan och flyttade till USA. Han hade varit med i skolans tävling “Årets Affärskreatör 2011” och menar själv att han fick flest röster från allmänheten. Juryn, som ska ha bestått av bland annat Attendos Henrik Borelius och Aktiespararnas Günther Mårder, väljer däremot en annan vinnare.

“Då tänkte jag, de kan dra åt helvete. Även om jag kunde komma in på betyg och meriter så ville jag inte vara en del av deras lilla grupp. Jag kände mig sviken av Handelshögskolan”, säger han.

När Olof Gustafsson istället flyttade till USA var tanken först att han skulle bo med sin mamma. Men de kom inte överens och han valde istället att pröva lyckan själv. I början arbetade han bland annat med telemarketing, berättar han.

“Jag tog mina 800 dollar drygt. Hyrde ett kontor för 299 dollar per månad och bodde på det kontoret, sov på golvet, i sex till sju månader ungefär.”

Några år senare, ungefär 2014, kommer han i kontakt med Roberto De Jesus Escobar Gaviria, bror till Pablo. Anledningen till att de kom i kontakt med varandra var att Olof Gustafsson ville göra spel baserat på Escobar-rättigheterna, men det ska istället ha slutat med att han erbjöds att jobba för familjen.

Hur han faktiskt kom i kontakt med familjen Escobar är en lång historia. Men när Olof Gustafsson tidigare har berättat den i exempelvis Youtube-shower har den involverat möten med Donald Trump, strippklubbar och försök att göra fastighetsaffärer.

10.55, dags att besiktiga bilen

Så vad gör Escobar-familjen idag egentligen? Enligt Olof Gustafsson är det inte någon kriminell organisation. Det ska istället handla främst om att förvalta namnet och arvet efter Pablo Escobar.

“Varför känner du till Pablo, det är för att vi vill att alla ska känna igen honom. Vi är i pressen nästan varje dag. Det är vi som konstant pushar ut honom lite som en död influencer. Vi vill att Pablo Escobar ska vara aktuell, vi vill ha firman Pablo Escobar, vi vill att folk ska förstå vem han är. Det är därför han 30 efter sin död fortfarande är mer känd än i princip alla svenska kändisar”, säger Olof Gustafsson.

Och idag säljer ni mobiltelefoner, bland annat?

“Mobiltelefonerna är en liten grej som har blåst upp jättemycket från ett medialt perspektiv. Vår huvud-business är att göra licensing deals. Vi har en snubbe i Turkiet som vill betala några miljoner för att sälja cigaretter. Där tjänar vi pengar. Massor av killar som vill göra såna konstiga licensing deals. De inte bara vill ha, utan för att få in sina investerare, så behöver de ha rättigheterna från oss.”

Annars stämmer ni?

“Vi stämmer hela tiden. Jag stämmer vem som helst, hur som helst och när som helst. Jag har inga problem med att stämma folk. Tvärtom använder vi det som ett verktyg – stäm först och snacka senare i många fall när någon gjort fel.”

Stämningen mot Klarna gjordes i USA. Pablo Escobar var från Colombia och där bor även hans bror idag. Huvudkontoret i Escobar Inc. ligger däremot i Puerto Rico och bolaget stämmer ofta de som använder deras varumärke, bara i år har man gjort fem stämningar enligt Olof Gustafsson.

Enligt rapporter ska Escobar-familjen också ha tagit in 10 miljoner dollar i en crowdfunding-kampanj för att ställa Trump inför riksrätt, innan den stoppades av Gofundme. 

“Det var den skönaste dealen jag någonsin gjort tror jag”, säger Olof Gustafsson. Men några vidare detaljer om pengarna vill han inte ge, mer än att vissa summor har använts för lobbyarbete.

Klockan 11.20, jakten på en verkstad

Det visar sig inte vara helt lätt att besiktiga Rolls Roycen. Första försöket att komma in på en verkstad misslyckades för att bilen helt enkelt var för bred. Istället hänvisades vi till en verkstad i Barkarby, utanför Stockholm. 

Även om Olof Gustafsson säger att deras mobiltelefoner, med Escobar Fold 1 och 2 som första modeller, är en väldigt liten del av affärerna så är det något som har fått mycket uppmärksamhet i media det senaste året. 

Escobar Inc. har anklagats för att dolt hur mobilerna i själva verket har varit gamla Samsung-mobiler med guldfärgade klistermärken. Att mobilerna har skickats till kända Youtubers för att få PR, men att kunder som köpt produkterna blivit utan. Att reklamfilmerna med mycket lättklädda kvinnor har varit sexistiska. 

Olof Gustafsson förnekar att de skulle ha lurat någon. 

Samtidigt befinner de sig i en tvist med Klarna som ska ha frusit cirka 4 miljoner kronor för bolaget i samband med mobilköpen.

“De vägrar betala fast att vi har gett alla bevis. Vi har betalat 300.000 kronor bara i frakt till Postnord. Jag har den fakturan, du kan ringa och kolla. Det är betalt och klart.

Klarna har valt att inte uttala sig om processen. Di Digital har tidigare rapporterat om att det ska handla om en oro att telefonerna inte existerar.

Men ni har också fått kritik på fler håll för att ni inte skickar mobiltelefoner till de som beställt.

“Det stämmer inte. Folk har fått. Du kan kolla på Youtube. Det finns kunder som har fått mobiler, det finns det. Jag kan visa tio-tjugo länkar. Då tänker man, det är bara tio-tjugo, men såna som köper en Escobar-telefon kanske inte vill annonsera att de har den i sin hand på grund av whatever. Våran målgrupp är ju de som är lite shady och som kanske inte ens har en Youtube-kanal.”

Hur många har ni sålt?

“Jag får inte uttala mig om det på grund av alla de här grejerna. Men jag kan säga att med Klarna sålde vi över 1.000 stycken på tre dagar.”


Klockan 13:30, Stureplan

Vi parkerar utanför Scandic Anglais, ett stenkast från Stureplan. Vi är här för att möta upp den gamle rapparen Dogge Doggelito. Han och Olof Gustafsson har aldrig träffats tidigare, men har haft kontakt med varandra på Instagram. 

Instagram är för övrigt nästan en historia i sig. Häromveckan bestämde sig Olof för att bli aktiv på plattformen, och han har sedan dess delat mängder av bilder på sig själv när han sitter i business class, på privatflyg och kör fina bilar. Dessutom började han swisha pengar till de som började följa honom – vilket resulterade i att antalet följare rusade till över 30.000 på bara några dagar.

“Jag swishade 100.000 spänn på en vecka till fjortisar.”

Varför då?

“För att fjortisar är vår bästa målgrupp. Vi vill att de ska ha kännedom om vem Pablo Escobar är, för de vet inte. De har ingen aning, de ser honom på Narcos och sånt men vi vill ha en kontinuerlig uppmärksamhet. Det var väldigt kontroversiellt men det var inte därför jag blev avstängd.”

Vad var anledningen till att du stängdes av?

“Två dagar innan jag blev avstängd hade jag postat massor av bilder på mig och Nicolás Escobar, det var han som hittade 150 miljoner kronor i en vägg, vilket blev världsnyheter. Så jag blev avstängd för, ‘support for violent and or criminal organisation.”

Idag är Olof Gustafssons Instagram-konto alltså avstängt. 

Men tillbaka till Dogge. Han rullar in framför hotellet i en liten Fiat 500 Gucci Edition och de båda bilarna bredvid varandra skapar en underhållande scen i sig självt. 

Snart finner jag mig inkastad i baksätet på Rolls Roycen tillsammans med Dogge. Sätena har inbyggd massage som knådar ryggen medans vi pratar. Han berättar för mig att Olof kontaktade honom på Instagram och jag får se konversationer från innan kontot stängdes ned. Han själv blev intresserad av honom eftersom att han själv varit i Colombia där han byggt en skola och bland annat besökt Pablo Escobars grav.

Han tycker att det är kul att han kunnat vara en inspiration när Olof var ung, då låten “Cashen dom tas” ska ha varit en viktig och inspirerande låt.

Klockan 14:15, dunkar gangsta-rap kring Stureplan och Sveavägen

Vi åker förbi Klarna-kontoret på Sveavägen och Olof Gustafsson skriker “fucking Klarna”. 

Vi glider därefter förbi Stureplan igen och spelar gangsta rap på dånande volym. 

Under hela dagen har Escobar-svensken knappt lämnat bilens sida, oftast har han suttit kvar i den även när vi andra är utanför. Även intervjun med Anis Don Demina inleds med bilder från Frihamnen, då med en Ferrari istället för Rolls Roycen. 

Förutom hög musik tjuter Olof också med en inbyggda sirenen, eller “diplomatfunktionen” som han kallar den, när han kör bilen. Det låter ungefär som en gällare polissiren.

När han tar sig fram på vägarna kör han slalom mellan bilarna.

Bilen känns nästan som en symbol för den framgång han själv menar att han har lyckats nå. Han har inga problem med att dra parallellen mellan att vara vd för Escobar-familjens företag och “success”.

Olof Gustafsson var redan i unga år intresserad av framgång, och han fick tidigt stort medialt genomslag. På Youtube finns ett klipp publicerat av NRJ från 2011 med nästan 260.000 visningar, ett klipp som då nästan blev viralt. 

Det är här Olof Gustafsson berättar om sina drömmar att bli dollarmiljardär och att han enligt egen utsago redan har tjänat miljoner (i svenska kronor) på sitt företagande. Han vill kunna starta fler företag, skapa jobb för svenskar och andra. Han står i studion i kostym och verkar helt enkelt inte vara en vanlig 17-årig grabb, vilket även lyser igenom från programledarna.

Det klippet har påverkat Olof – rejält.

“Det är den enda grejen som ligger kvar på Youtube, därför har den fått den uppmärksamheten. Men det är nu på senare tid. För mig var det bara en random intervju. De sa till mig kom hit klockan sju och sen började det rulla. Det var ingen grej som var så seriös på den tiden, utan det var bara en av flera intervjuer. SVT 1 var jag med på, massor av intervjuer som skulle kunna klassas som mer seriösa än Vakna med The Voice”, säger han och fortsätter.

“Tänk om du var 17 år och så kommer du på en intervju som du har blivit förfrågad att vara med på. De vill ha din medverkan, jag ringde aldrig till någon person om att intervjua mig.”

“Aftonbladet, Expressen, Metro, Dagens Industri, Svenska Dagbladet, alla dem ringde till mig och jag ställde upp för att det var en schysst grej. Men tänk dig då att du är 17 år och så blir du gjord till åtlöje live på tv i 30 minuter.”

Det blev Olof Gustafssons sista större framträdande i Sverige på den tiden enligt honom själv.

“Det är inget som är roligt för mig att folk ska stå och skratta på min bekostnad. Här är en 17 åring som vill bli miljardär. Nu jobbar jag för världens mest kriminella familj genom tiderna, det kan ses som succéfyllt”, säger han.

Faktum är att Olof Gustafsson var omskriven i de flesta stora medier på den här tiden. Han drev en e-handel för serietidningar, en tidning om serier, sin egen webbutveckling och dessutom lyckades han säkra rättigheterna för att sälja ett antal internationella varumärken i Sverige. 

Själv säger han att han fick rättigheterna till Simpsons i Sverige. Det vi kan se är att han genom sitt förlag Serieplaneten gav ut fyra stycken tidningar – Simpsons möter Futurama, en biografi om Michael Jackson, Agent Marc Sauers, liksom en serietidning om Twilight-författaren Stephenie Meyer. 

Hur långt rättigheterna faktiskt sträckte sig, eller om han tjänade miljoner på verksamheten har vi inte kunnat styrka. Enligt honom själv var verksamheten uppdelat mellan både enskilda firmor och ett aktiebolag under den här tiden.

Klockan 14:45, Väntan

En av dagens många stunder av väntan. Olof Gustafsson ska filmas för dokumentären och jag får lov att snällt kliva åt sidan ibland. Just nu kör de runt någonstans på Stockholms gator.

Klockan 15:00, I studion med Leo “Kinesen” Carmona, Vasastan

Om mötet med Dogge Doggelito var en oväntad överraskning under den här dagen så är det ingenting mot vad som väntade senare. 

Sirenen på bilen går igång igen. “Hör du mig” ropar Olof Gustafsson i sin mobiltelefonen. 

Vi ska plocka upp en person till i bilen, en ny rappare som kallar sig själv för N Kayani, innan vi beger oss mot rapgruppen Kartellens grundare och den fram till nyligen livstidsdömde Leo “Kinesen” Carmonas studio i Vasastan.

Kinesen är, förutom Kartellen, även känd som en av Arlanda-rånarna – ett av Sveriges största rån i historien.

Jag får aldrig någon klarhet i exakt hur Olof Gustafsson och N Kayani kom i kontakt med varandra.

“De började bråka, de började beefa med varandra”, säger Leo Carmona.

“Ingen riktigt beef, en liten. Lite skoj bara”, säger N Kayani.

“Mätte tjorren ungefär”, skrattar Olof Gustafsson.

“Det var så det var. Vi kom i kontakt och började snacka. Allt är bra han är en skön kille som varit med om mycket, jag gillar såna människor – jag är själv sån”, fortsätter Leo Carmona. 

Mer detaljerat än så blir inte den storyn.

Resultatet är i alla fall att vi alla nu sitter i var sina fåtöljer i studio-lobbyn. Olof Gustafsson, Leo Carmona, N Kayani, produktionsbolaget och jag (som också försöker hålla mig lite ur vägen för att inte sabba hela inspelningen). 

De pratar om allt möjligt, mest om Pablo Escobar, olika filmatiseringar och serier. Men även om hur det är i Sverige och Colombia. 

Olof Gustafsson har inte glömt sitt framträdande i Vakna med the Voice och innan Instagram-kontot stängdes publicerades han bland annat flera hån mot ena programledaren Martin Björk som han ansett hånade honom i sändningen. När vi tidigare under dagen inlett vår färd förklarade han varför han nu hånade programledaren i sociala medier.

“Jag tror varenda person som har lite vett i skallen ser att han hade fel och att han inte hade rätt att förtrycka mig”, säger han bland annat och fortsätter senare.

“Redan nu som 27-åring har jag haft mer succé, tjänat mer pengar och haft ett mer framgångsrikt liv, generellt sett, än vad Martin Björk haft och förmodligen om man ska vara väldigt pessimistisk någonsin kommer att ha.”

Enligt Olof Gustafsson ska Martin Björk även ha bett om ursäkt till honom via Instagram.

15:45, Nu går jag hem

Historien om Olof Gustafsson är på många sätt otrolig och i det närmaste omöjlig att berätta i bara en artikel. Mycket verkar osannolikt, men när man väl kollar upp någonting så verkar det ofta som att det stämmer. Att Olof Gustafsson själv sålde tidningar, var omskriven i rikstäckande medier och gick ut ur skolan med höga betyg stämmer. Liksom att han flyttade till USA, började jobba som vd för Escobar Inc. och att han nu kan köra runt i dyra bilar.

Huruvida det är sunt att ha som affärsidé att stämma andra företag går såklart också att diskutera. Att marknadsföra produkter med väldigt lättklädda kvinnor som får pistoler riktade mot sina huvuden är såklart inte okej.

Olof Gustafsson har tidigare förklarat att han tycker att det är konstigt att de inte får marknadsföra sina mobiltelefoner med lättklädda kvinnor.

Men hur mycket pengar han tjänat, hur stor verksamheten i Escobar Inc. är, vilka pengar de drar in och på vad är svårare att granska. Bevisen på att några mobiltelefoner skickades ut är få och kritiken mot dem stor. 

Kanske kommer svaren på några av frågorna i en dokumentär. 

Eller så får vi aldrig riktigt veta.

Läs mer