När företaget går bra är det lätt att bli nöjd och fortsätta som vanligt. I många bolag finns därför stor, outnyttjad potential att expandera. Fredrik Josefsson är en av initiativtagarna till SEB:s Greenhouse – ett koncept där fler än 5 000 svenska företag har fått hjälp att nå sina tillväxtmål. – De flesta företag växer organiskt, men det tar tid och blir ofta svårare ju större företagen blir. Samtidigt finns flera sätt att snabba upp tillväxten, men vilken strategi som är bäst beror på flera faktorer – bland annat vad ni producerar och säljer, ägarnas visioner och riskvillighet, liksom era ekonomiska förutsättningar, säger Fredrik Josefsson. Här nedanför kan du läsa hans 3 tips för den som vill växa snabbare. 1. KÖP UPP EN KONKURRENT Det är inte bara jättar som köper upp andra bolag – det sker också bland små och medelstora företag. Enligt en undersökning från Visma riskerar fyra av tio småföretag att gå i graven när ägaren går i pension, så det finns många förvärvsobjekt att plocka upp. “Många företagare når efter ett tag en platå, där tillväxten stannar av. Genom att köpa ett annat företag kan du öka takten i din expansion, eftersom verksamheten redan är igång och förhoppningsvis lönsam. Du får också skalfördelar, till exempel genom gemensamma inköp, IT-lösningar och chefsroller”, säger Fredrik Josefsson. Det behöver heller inte vara överdrivet dyrt. “Det finns många företag med äldre ägare och företagare som vill bli en del av något större. Ett sätt att genomföra affären utan kapital kan vara att erbjuda delägarskap i det nya företaget”, säger Fredrik Josefsson. 2. VÄX MED FRANCHISING Om ditt företag har hittat ett framgångsrikt koncept som går att duplicera kan franchising vara svaret. Du låter helt enkelt en andra entreprenörer ”låna” ditt koncept, mot en del av deras vinst. “Alla som funderar på franchising måste först fråga sig om konceptet går att kopiera och kommer att fungera också med en annan entreprenör bakom ratten. Dessutom behöver du vara säker på att du har hittat dina framgångsfaktorer – originalet måste vara perfekt innan det läggs i kopiatorn”, säger Fredrik Josefsson. Han fortsätter: “När du är säker på din sak finns flera fördelar med franchising. Du behöver till exempel inte hantera varje nyetablering själv och kan dela på investeringskostnaden med franchisetagarna.” Funderar du på att starta en franchise-verksamhet? Den 5 november kör SEB ett webinar med årets bästa franchise-företagare. 3. GÖR ENTRÉ PÅ EN NY MARKNAD När den organiska tillväxten klingar av kan det bero på att företagets lokala marknad är mättad. Då kan det finnas skäl att hitta nya marknader – i en annan stad, region eller ett annat land. “Det viktigaste när man ska gå in på en ny marknad är att göra sin hemläxa. Du behöver förstå exakt vad som gör ditt erbjudande unikt och ha god kännedom om målmarknaden – konkurrenssituationen, kostnadsläget, människors vanor. Ställ gärna upp olika marknader bredvid varandra och jämför. Var tror du att ditt företag skulle ha bäst chans att lyckas?”, säger Fredrik Josefsson. När det handlar om internationell expansion kommer också mycket annat in i bilden. “Då kan allt från valutarisker till kulturskillnader och betallösningar bli en faktor och du behöver säkerställa att din organisation har förmågan att hantera det. Samtidigt finns mycket hjälp att få och en bra ände att börja i är ofta att prata med sin rådgivare på banken. För den som lyckas med en utlandsetablering kan vinsterna bli stora”, säger han. Den 13 oktober arrangerar SEB för fjärde året Greenhouse Scaleup Summit. Ta del av de konkreta tips och råd från entreprenörer som delar med sig av sin tillväxtresa genom att anmäla dig till vårt kostnadsfria event. Läs mer och anmäl dig här! Läs mer om Greenhouse – SEB:s helhetslösning för tillväxtföretag!