Dave Rosenberg är ansvarig för marknadsföring och affärsutveckling på NetSuites marknader i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Han har tidigare agerat både rådgivare, affärsängel och investerare åt en rad olika techbolag. På Breakit Scaleup week delade han med sig av sina erfarenheter till svenska startupgrundare som vill börja skala upp.
1. Investerare vill se siffror
För en startup kommer du långt genom att entusiasmera med en idé, en vision, en klatschig hisspitch. Du behöver kanske inte ens en tydlig affärsmodell för att skapa intresse hos en potentiell investerare.
Men för en scaleup är det betydligt snårigare. Du måste kunna visa på konkreta omsättningsprognoser samt vilken marknadspotential som finns framåt. Det är slut på galna idéer, menar Dave.
”Prenumerationsintäkter är utmärkt, men det kräver kundnytta och uthållighet. Har ditt företag något som kunderna verkligen efterfrågar? Vilka konkurrenter har ni?”
I den här fasen, menar Dave, gäller det att ha järnkoll på bolagets tillväxtvariabler, oavsett om det handlar om MRR, ARR eller kundanskaffning.
”Fundera också på exakt när ni behöver nytt kapital, och kom ihåg att pengarna inte är ett slutmål i sig. Det är fortfarande hundra gånger svårare att driva ett framgångsrikt företag än att ta in pengar.”
2. Rekrytera framåt
Det handlar aldrig om bara en enda person. Teamet är extremt viktigt för att kunna skala upp verksamheten. Har ni rätt personer på rätt plats, och är alla redo att lägga det arbete som krävs för att växa enligt plan?
”Ofta gör vi misstaget att tänka för snävt i rekryteringen och tillsätter en roll för dagens eller gårdagens behov”, säger Dave.
”Tänk istället på vilka egenskaper och kompetenser som kommer vara relevanta i bolagets framtida skeden. Du måste hitta personer som kan växa i takt med bolaget. Och glöm inte att vara schysst. Det lönar sig.”
3. Automatisera allt som går
Inför uppskalningsfasen har ni möjlighet att etablera en riktigt smidig organisationsstruktur med så få manuella moment som möjligt. Utnyttja kraften i affärssystem, CRM-system och smarta marknadsföringsverktyg.
LÄS MER: NetSuites affärssystem hjälper entreprenörer skala upp – automatiserat och effektivt
4. Glöm inte marknadsföringen
Många startups dör på grund av att de aldrig lyckas nå ut. Gör inte misstaget att tro att kunderna – och investerarna – per automatik hittar till er. Investera tid och pengar på att bygga en långsiktig och konsekvent marknadsstrategi för ert varumärke.
5. Skriv enkla avtal
Har du fått en investerare så intresserad att det blir dags för avtalsförhandlingar? Grattis! Men gör inte dig själv en otjänst genom att skriva röriga avtal med en massa detaljer som måste hanteras i ytterligare en runda.
”Var tydlig och transparent, även med vilka andra investerare ni har. Vad personen främst vill veta är: Hur många andelar får jag och till vilken värdering? Ju mer detaljer och klausuler du har med i avtalet, desto större risk att någon rynkar på näsan. Keep it clean.”
6. Behåll fokus
För startups är själva kärnan att vara disruptiv och snabbfotad. Fram med galna idéer och testa dem! På scaleup-nivån krävs ett helt annat fokus, påpekar Dave.
”Vid det här laget är affärsmodellen redan testad och klar, och riskerna måste begränsas. Energi bör läggas på att bygga en stabil organisation. Hur vill ni att kommunikation, beslutsfattande och ansvar ska hanteras och fördelas? Många scaleups riskerar att fastna i administration och omorganiseringar.”
7. Vårda nätverket
Det är inte bara bolag eller idéer som investerare lägger pengar i. De investerar framförallt i entreprenörer. Att lära känna några nyckelpersoner i ekosystemet kan ta tid, men är en långsiktigt klok investering.
”Berätta om vad ni vill göra framöver, så kan din idé bli knuffad i rätt riktning. Ibland kan det till och med hända att en investerare kopplar ihop dig med en annan entreprenör som kan komplettera det du vill göra. Och om du behöver hjälp med något finns det hundratals forum på nätet som kan bidra med goda råd. Utnyttja den kraften.”
Avslutningsvis poängterar Dave att scaleup-processen i slutändan handlar om att hitta en hållbar tillväxt som kan fungera och fortsätta växa över tid. Problem kommer alltid finnas där, men det gäller att göra det bästa av dem.
”Jag brukar säga att det handlar inte bara om att göra rätt saker, utan om att också göra saker på rätt sätt. Men jag vill understryka att alla borde starta bolag. Det är bland det bästa och värsta man kan göra.”
Är du i en scaleup-fas?
Så kan NetSuites affärssystem hjälpa dig skala upp verksamheten – effektivt och automatiserat