Sök

Hundratals techbolag och investerare i gemensamt initiativ för klimatet

LFCAKlimathotetHållbarhet

Pär-Jörgen Pärson. Foto: Sara Lindmark

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Vi tycker att det är ett väldigt ambitiöst initiativ, det är inte bara snack utan också mycket verkstad”, säger Northzones Pär-Jörgen Pärson.

Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar, och såväl politiker som näringsliv måste agera för att skapa en förändring. Ett exempel på en sådan rörelse är det snabbväxande initiativet Leaders for Climate Action (LFCA), som vill minska klimatpåverkan. Nu har hundratals europeiska techbolag, ledare och investerare ställt sig bakom initiativet i syfte att skapa och inspirera till förändring. Målsättningen är att bolagen ska bekämpa klimatkrisen genom att förbinda sig till att göra sina verksamheter koldioxidneutrala, påverka beslutsfattare och tillsammans arbeta för mer hållbarhet. 

Hittills har över 430 techbolag och 65 riskkapitalbolag i över 20 länder anslutit sig . På listan finns bland annat matleveransjätten Delivery Hero, som grundades av Niklas Östberg. 

”Att ta ansvar för våra växthusgasutsläpp är en del av vårt åtagande att leverera en mer hållbar framtid för våra kunder och samhällen världen över”, säger han i ett pressmeddelande.

Pär-Jörgen Pärson: Affärsnyttan kommer att synas

LFCA grundades i Berlin för ett år sedan, av en mindre grupp entreprenörer, och har nu växt till en storskalig rörelse, och det svenska riskkapitalbolaget Northzone är också med på tåget. 

Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, säger att de vill inspirera en generation av entreprenörer till att bygga hållbara bolag. Han berättar att de fått upp ögonen för initiativet då flera av deras tyska portföljbolag, som exempelvis Tier, engagerar sig i LFCA.  

”Vi har precis börjat att prata med våra bolag utanför Tyskland om det här. Det är en väldigt tidig fas men vi tycker att det är ett väldigt ambitiöst initiativ, det är inte bara snack utan också mycket verkstad”, säger Pär-Jörgen Pärson. 

Northzone kommer nu att fokusera på att minska sitt egna klimatavtryck, och även påverka de bolag som de stödjer. Pär-Jörgen Pärson säger att hållbarhetstänket funnits hos Northzone sedan innan, men att det inte varit en uttalat investeringsstrategi.

”Nu ser vi att affärsnyttan kommer att synas så småningom om man har en framåtlutad attityd. Det är anledningen till att vi lägger in det som ett kriterium vid investeringsbedömningar”, säger Pär-Jörgen Pärson. 

Exakt hur tungt kriteriet kommer att vägas eller utformas är för tidigt att säga. Pär-Jörgen Pärson berättar att Northzone på senare tid tackat nej till flera bolag vars affärsmodeller, som exempelvis mjukvara till gas- och oljeindustrin, man inte anser passar i framtidens förnybara samhälle. 

”Om alla de här klimatinitiativen blir så framgångsrika som vi hoppas och tror kommer deras affärsförutsättningar att bli sämre, och då är det dumt att göra investeringar av det skälet”. 

“Viktiga att bara arbeta med dem som vill förändra”.

LFCA ställer krav på dem som vill vara med och enda sättet för grundare eller vd:ar att delta är genom att fullfölja Green Pledge (en samling krav). Det betyder att de behöver mäta, minska och kompensera sina personliga koldioxidavtryck och förbinda sig att göra detsamma med sina bolag. Först därefter verifieras de på LFCA:s plattform. 

Deltagarna ska även se över möjligheten att påverka i större skala, exempelvis genom investeringar, kampanjer eller krav på partners. 

Philippe Singer, som är medgrundare av LFCA, säger att målet är att nå de största techbolagen och beslutsfattarna i Europa.

”Det är viktigt för oss att vi endast arbetar med dem som verkligen vill förändra något. Det första steget är att mäta dina klimatavtryck och visa hur du kan minska dem genom att förändra ditt beteende”, säger Philippe Singer.  

Andra bolag som anslutit sig är bland annat Verdane, BlaBla Car, Wefox, Flixbus Cabify Heartcore Capital och Holtzbrinck Ventures. 

Läs mer