Tuff kritik mot Epidemic Sound – som slår tillbaka: "Vår dörr är alltid öppen"

Epidemic Sound Musik
Tuff kritik mot Epidemic Sound – som slår tillbaka: "Vår dörr är alltid öppen"

Oscar Höglund, vd på Epidemic Sound. Foto: Press och skärmklipp.

Tobias Blixt

Reporter

Tuff kritik mot den svenska snabbväxaren.

Svenska Epidemic Sound har byggt sin verksamhet kring att köpa in och producera musik som sedan licensieras ut till andra företag. Största ägare i Epidemic Sound är riskkapitalbolaget EQT som kontrollerar 39 procent av bolaget.

Men modellen faller inte i god jord hos alla. I ett öppet brev går flera europeiska upphovsrättsorganisationer, bland annat ECSA och AEPO-ARTIS med Svenska artister och musikers intresseorganistion som medlemmar, tilt attack mot Epidemic Sound.

Något som Sveriges Radios reporter Sven Carlsson uppmärksammade på Twitter.

Brevskrivarna menar att det svenska bolagets modell berövar artisterna på royalties och “rättvis ersättning” som de skriver i brevet.

Epidemic Sound får också kritik för att att skaparna ofta inte får synas med namn i anslutning till verken. Framförallt är det ett nyligen inlett samarbete med Adobe som fått organisationerna att reagera. Samarbetet går ut på att de som använder Adobes program får tillgång till ett bibliotek av royalty-fri musik. 

“Detta samarbete är ytterligare ett hinder för musikskaparnas möjlighet att tjäna pengar på nyttjandet av deras verk och framträdanden”, går det att läsa i brevet som fortsätter.

“Epidemic Sound tillväxt representerar ännu ett hot mot den rättvisa ersättningen till författare och artister inom musikbranschen och deras möjlighet att utveckla hållbara karriärer.”

Det svenska bolaget slår tillbaka

Epidemic Sound själva ställer sig frågandes till kritiken och menar att organisationerna dessutom har helt fel uppfattning om hur deras upplägg faktiskt fungerar.

“Ännu en gång har ECSA fördömt Epidemic Sound offentligt utan att kolla faktan med oss”, skriver Oscar Höglund, medgrundare och vd för bolaget i en kommentar.

“Vår dörr är alltid öppen om någon organisation vill höra från oss, eller musikerna som vi arbetar med, hur vi stödjer dem kreativt och finansiellt genom våra direkta betalningar och 50/50 royalty-split.”

I brevet avslutar organisationerna med att fördöma samarbetet och manar företag att inte samarbeta med någon som “Inte respekterar författare och artister och deras grundläggande ekonomiska och moraliska rättigheter”. Även artister och författare inom musikindustrin uppmanas att noga överväga konsekvenserna kring den här typen av avtal.

Epidemic Sound omsatte förra året 387 miljoner och gjorde en förlust på 186 miljoner.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER