Så fick Mapiful ner utsläppen – med 70 procent per produkt

Mapiful Hållbarhet ehandel
Så fick Mapiful ner utsläppen – med 70 procent per produkt

Delar av teamet på Mapiful.

Johanna Ekström

Reporter

Snabbväxaren har tänkt om för att få ner sina utsläpp.

Mapiful är en e-handlare som säljer kartaffischer där kunderna själva får bestämma vilken plats de vill hänga upp på väggen. Kartorna skapas sedan automatiskt med hjälp av Open Street Maps. 

Satsningen drogs igång 2015 som ett hobbyprojekt för ett gäng entreprenörer i Göteborg. Projektet gick över förväntan och på fyra månader sålde grundarna kartor för en miljon kronor. 

“Idén kom inte som en blixt från klar himmel, utan vi stötte och blötte mängd idéer”, har bolagets vd Edvin Brobeck tidigare berättat för Breakit. 

Rusar mot över 60 miljoner i omsättning

Sedan dess har bolaget vuxit snabbt. Förra året landade omsättningen på 43 miljoner kronor. I år räknar Mapiful med att växa till en omsättning på runt 65 miljoner kronor. 

“År 2019 var ett väldigt bra år för oss. Men 2020 har hittills varit ett ännu bättre år. Både i form av försäljning och vad gäller hållbarhet”, säger bolagets operativa chef Carlo Morelli. 

Bolaget har sett ett stort uppsving i försäljning på grund av corona-pandemin, försäljningen under årets andra kvartal var 125 procent högre än året innan. 

“E-handeln generellt har ökat under pandemin, och särskilt vad gäller inredning. Vi såg också ett samband mellan hur intensiv lockdown ett land hade och hur mycket vår försäljning ökade. Ju mer folk har tvingats vara hemma, desto mer har vi sålt”.

“Så vi har hamnat på den positiva sidan av krisen, även om vi som alla andra önskar att den här pandemin aldrig hade inträffat”, säger han. 

Men den stora satsningen för Mapiful det senaste året har varit en förändring i hur affischerna distribueras. Tidigare tryckte bolaget sina produkter på två ställen, ett i Finland och ett i Sverige. Sedan transporterades de därifrån över hela världen.

Har sänkt utsläppen med 70 procent

Nu har bolaget gått över till att jobba med en aktör som har ett nätverk av uppkopplade skrivare världen över. Vilket gör att affischerna skrivs ut närmare kunderna och därför inte behöver transporteras lika långt. 

“Vi har minskat våra utsläpp av CO2 med 70 procent på varje order, vi har gått från 70 procent flygtransporter till 30 procent, och planen är att få ner det ytterligare”, säger Carlo Morelli. 

Just transporterna har varit bolagets främsta utsläppskälla. 

Mapiful har tidigare lanserat på stora marknaden som Frankrike, USA och Tyskland. Det senaste året har man också gått in i Japan. Bolaget säljer sina produkter främst genom att jobba med olika influencers på Instagram där de själva har 350.000 följare. Man finns också på Tiktok. 

“Fördelen där är att inlägg kan bli mer virala. Men däremot går det inte att länka på samma sätt”, säger Carlo Morelli. 

Nu siktar bolaget på det fjärde och viktigaste kvartalet vad gäller försäljning. Bolaget har genom åren gått bra i julhandeln. 

“En stor del av vår affär händer under det fjärde kvartalet. I år förväntar vi oss också en del förändringar i julhandeln. Det är svårt att bedöma, men vi tror att e-handeln kommer öka snabbare i år när folk inte kommer kunna gå till gallerian och handla på samma sätt”, säger Edvin Brobeck. 

Läs fler artiklar
LÄS MER