Sök

Axel Johnson-gruppen investerar hemligt belopp i startup-bolaget Pinmeto

PinmetoD-ax

Axel Johnson-sfärens överhuvud Antonia Ax:son Johnson. FOTO: TT/Magnus Hjalmarson Neideman

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Malmöbolaget som rättar fel på internet får in en av Sveriges detaljhandelsjättar som delägare.

Pinmeto hjälper företag som har en fysisk adress att se till att det ligger rätt information om bolaget på internet.

Vd:n och grundaren Daniel Melkersson berättar att det handlar om att hjälpa företag att äga sitt varumärke på alla digitala plattformar.

“Mycket av informationen på Google och Facebook är användargenererad vilket gör att det ibland finns adresser och öppettider som inte stämmer. Då blir det problem med kunder som inte hittar rätt eller som taggar till fel sidor”, förklarar han.

Den typen av felaktigheter ska Pinmeto städa bort oavsett om de ligger i register eller på sociala medier.

“Vi finns på alla plattformar där våra kunder har sina potentiella kunder”, säger Daniel Melkersson.

Hittills har företaget fokuserat på att utveckla den underliggande mjukvaran i produkten, men nu tar de in kapital för att kunna fokusera på att göra programmet mer användarvänligt och växa användarbasen.

“Vilket bolag som helst ska enkelt kunna använda vår mjukvara”, säger Daniel Melkersson.

Det är Axel Johnson-koncernen (huvudägare i bland annat livsmedelsjätten Axfood) som genom D-Ax går in med "ett hemligt mångmiljonbelopp".

Genom affären kommer också Niklas Eklund från D-Ax att bli ordförande i Pinmetos styrelse.

“Målet är att vi ska bli den mjukvara alla internationella aktörer använder när de behöver hjälp med det här”, säger Daniel Melkersson.

Han säger att Pinmeto har kunder i olika branscher både nationellt och internationellt. Bland andra använder gymkedjan Fitness24seven, engelska Game-butiker och OKQ8:s bensinstationer betaversionen av tjänsten.

“Vi ville gå in i många olika branscher för att se var det fanns mest problem med det här”, säger Daniel Melkersson.

Han berättar att det verkar vara i detaljhandelsbranschen det blir mest fel.

“Därför passar det väldigt bra att Axel Johnson-koncernen investerar i oss eftersom det ingår så många butikskedjor i den koncernen”, säger Daniel Melkersson.

Läs mer