Sök

Tech-jättarna i nytt avtal – har kommit överens om vad hat är

TwitterYoutubeAnnonsering

Jack Dorsey, vd Twitter, Susan Wojcicki, vd Youtube och Mark Zuckerberg vd Facebook. Foto:TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter bojkotterna – nu är de överens.

Sociala medier-jättarna Facebook, Youtube och Twitter har kommit överens med flera stora annonsörer om vad som egentligen är hatiskt innehåll. Det rapporterar Financial Times.

Samtalen har sin grund i ett bråk som uppstod i juli i år där många stora annonsörer valde att bojkotta flera sociala medier eftersom de ansåg att de inte gjorde tillräckligt mycket för att stoppa hat på sina plattformar. Annonsörerna var också oroliga för att deras varumärken syntes i samband med så kallat hat-innehåll.

Framförallt Facebook var hårt ansatta, både från annonsörer men också organisationer under kampanjen “Stop hate for profit”. Så sent som förra veckan gick superkändisen Kim Kardashian ut och uppmanade sina följare att hoppa av bolagets plattformar.

Har kommit överens om vad hat är

I uppgörelsen har man tillsammans med annonsörerna kommit fram till vad som räknas som hat och aggressivt innehåll. Annonsörerna ska även få bättre verktyg för att styra i vilket sammanhang deras innehåll placeras och dessutom ska plattformarna börja rapportera efter en gemensam standard till annonsörerna under andra halvan av 2021.

Två annonsörer som säger till Financial Times att de nu är redo att återvända med sina annonspengar är jättarna Unilever och Mars.

“Som annonsör sitter du där med alla dessa väldigt komplexa rapporter från varje plattform som alla använder sig av olika termer och standarder. Och de rättar även sin egna läxa. Vår plan är att vi ska ha jämförbara verktyg där varje annonsör kan förstå hur en plattform presterar”, säger Jane Wakely, marknadsföringschef på Mars till tidningen.

Vad gäller innehåll som annonsörerna anser vara skadligt, så ska det efter diskussionerna nu finnas en bättre gemensam syn innehållet mellan plattformarna.

“Före detta hade varje plattform helt olika syn på problemet. Om vi inte talar samma språk kan vi inte heller komma med en lösning”, säger Luis Di Como, executive vice-president of global media på Unilever.

Läs mer