Spiltan investerar i Amanda AI – ska automatisera sökordsmarknadsföring på Google

Spiltan Amanda AI Adtech
Spiltan investerar i Amanda AI – ska automatisera sökordsmarknadsföring på Google

Grundare Amanda AI och investerarna från Spiltan. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

De vill förändra hur vi jobbar med sökordsmarknadsföring på Google.
”AI kommer att måla om kartan för hur man köper lönsam digital annonsering”.

Att anpassa budskap och reklam till plattformar som Google är en självklarhet för de företag som vill nå ut i dagens tuffa kommunikationslandskap. Men det är allt annat än lätt, förutsättningarna förändras ständigt och det krävs mycket arbete och uppdateringar för att nå genom bruset, inte minst när det kommer till sökordsoptimering. 

Det vet gänget bakom Amanda AI, som utvecklat en AI-lösning som automatiserar sökordsmarknadsföring åt sina kunder. De vill säga maxar utfallet av marknadsföringen i Googles olika kanaler. 

Bakom bolaget står Torkel Öhman och Göran Palm. De har räknat ut att deras genomsnittliga kund lägger 60-70 timmar i månaden på att optimera sin annonsering på Google. Om kunden istället använder deras tjänst så utlovas såväl sparad tid som pengar och arbetsresurser. Amanda AI är också betydligt snabbare än en människa och uppges ofta hantera en miljon anpassningar i månaden.

Bland kunderna finns redan Gina Tricot, Hitta.se och Beijer Byggmaterial. 

Spiltan investerar

Nu har det svenska investmentbolaget Spiltan fått upp ögonen för Amanda AI och gått in som delägare. Spiltan investerar 6 miljoner kronor i bolaget, pengar som ska användas till att satsa på utveckling och utöka organisationen. 

”Vi startade vårt bolag med övertygelsen att AI kommer måla om kartan för hur man köper lönsam digital annonsering. Efter två år vågar vi påstå av vi lyckats bevisa vår tes. Nu har vi en stark pipe av nya kunder och växer så det knakar. Med det kommer nya utmaningar. Då är det bra med en aktiv investerare som partner”, säger Torkel Öhman. 

Amanda AI indexerar automatiskt kundernas sidor och plockar upp information om exempelvis URL:er, produkter och ord och lägger in informationen i en datamodell. 

”Sedan publicerar vi alla relevanta produkter och sökord på Google. Därefter räknar vi ut, baserat på sannolikhet till konvertering, vad vi ska betala per klick och målgrupp och justerar buden”, berättar Torkel Öhman.

När Torkel Öhman pratar om bud på Google så syftar han på hur det sker en form av auktion på varje sökord.  

Om jag säljer kläder så kanske jag vill köpa ordet ”jackor” och synas när folk söker på det. Men det blir olönsamt att visas för alla som söker på ”jackor”, då kan jag justera buden baserat på ålder, kön, intressen osv så att jag bara syns på ordet ”jackor” när det är min målgrupp som söker”. 

Räcker det att köpa sökordet jacka då? Nja, det är inte riktigt så enkelt. 

“Den andra faktorn är mängden sökord som köps, ordet ”jackor” är ganska ospecifikt, helst vill man synas på så specifika sökningar som möjligt, som till exempel ”vindtät svart herrjacka”, men att sitta och komma på alla dom orden manuellt blir omöjligt. Vi publicerar 100 000-tals sökord och säkerställer att rätt personer ser dom”, förklarar Torkel Öhman. 

"En spännande fas"

Amanda AI omsatte runt 4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 200.000 under förra året. I år beräknas omsättningen landa på cirka 7 miljoner kronor. 

Göran Pallmar, som är investeringsansvarig på Spiltan, säger att Amanda AI är ett bra exempel på hur tekniken kan göra ett bättre jobb än vad vi människor kan. 

”Det är en spännande fas där Spiltan med vår erfarenhet av att bygga bolag kan tillföra stor nytta. Det gäller att undvika klassiska misstag under tillväxtfasen och ha en förståelse för den snabbt föränderliga marknaden för adtech”, säger Göran Pallmar. 

Nästa steg är att ge sig i kast med fler plattformar, där Facebook och Instagram står på tur efter årsskiftet. Plattformar som skiljer sig en hel del från Google.

“Google är en kanal som är väldigt nära köp, det finns alltid en intention bakom en sökning, så du kommer ganska nära en konvertering. På Facebook och Instagram trycker du ut ett budskap och visar en annons för en målgrupp. Det som är mest intressant för oss där är korrelationseffekten, vad det får för effekt att visa en annons och hur det påverkar de andra kanalerna, som Google sök”, säger Torkel Öhman. 

Läs fler artiklar
LÄS MER