Sök

Peter Lindell satsar i Midsummer – som plockar in 300 miljoner

MidsummerHållbarhet

Sven Lindström, grundare och vd på Midsummer. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Peter Lindell investerar i svenska solcellsbolaget Midsummer

Midsummer är ett svenskt bolag som vill ”skapa en solskenshistoria”. Något som anspelar på att de är verksamma inom solcellsindustrin, där de bland att specialiserat sig på tunnare och böjbara solcellspaneler. 

Under fredagsmorgonen släppte Midsummer nyheten om att de ska genomföra en nyemission på närmare 300 miljoner kronor. Pengarna ska användas till fortsatt expansion och etablering på den europeiska marknaden. 

Bland de nya investerarna hittar vi Peter Lindell, som är ägare i bolag som Paradox Interactive och Qliro Group. Peter Lindell, som investerar via sitt Cidro Holding, beskriver Midsummer som ett långsiktigt bra bolag med potential, men tillägger att delar av utvecklingen kommer att ta tid. 

”Jag tror på bolaget och bolagets utveckling. De verkar ha en bra teknologi och de har visat att de kan sälja sina sina maskiner som tillverkar moderna paneler som går att använda både på tegeltak, plåttak och liknande. Nästa steg är att öka försäljningen”, säger Peter Lindell till Breakit. 

Midsummer genomför en riktad nyemission av aktier och teckningsoptioner för runt 30 miljoner kronor, samt en till fullo garanterad företrädesemission på cirka 250 miljoner kronor. I ett pressmeddelande framgår det att Midsummer erhållit teckningsförbindelser från Cidro Holding på cirka 5,7 miljoner kronor. Det är oklart om ytterligare investeringar kommer att ske. 

Bättre effekt i södra Europa

Midsummer har tagit ett helhetsgrepp om branschen och sköter i dag allt från tillverkningsdelen till installation av solcellstak. Bolaget bedömer själva att de ”har en gynnsam position” för att möta behoven på stark global tillväxtmarknad. Under förra året omsatte Midsummer 106 miljoner kronor med ett resultat på minus 74 miljoner kronor.  

Sven Lindström är vd och grundare på Midsummer. 

”Det är en jättespännande satsning nu när vi börjar tillverka i större skala och lanserar brett i Europa, det är otroligt kul”, säger Sven Lindström. 

Bolaget fokuserar bland annat mot den italienska marknaden där de ser stor potential.  

”Det är solinstrålning, höga elpriser och sedan passar de taken oss väldigt väl. I Sverige är alla tak designade för att klara två meter snö, så där har man inte alltid jättestor nytta av den här låga vikten, men så ser det inte ut i södra Europa”, säger Sven Lindström. 

Sven Lindström kan inte ge några prognoser för i år. 

”Första halvåret 2019 var en procent av vår omsättning solpaneler och i år var det tio procent. Det är här vi ska satsa och bygga vidare och vi tror verkligen på lokal produktion av både solpaneler och solel”, säger Sven Lindström. 

 

Läs mer