Sellpy tyngs inte av corona – H&M fortsätter att investera

Sellpy H&M e-handel
Sellpy tyngs inte av corona – H&M fortsätter att investera

Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, grundare av Sellpy. Foto: Press/Istockphoto

Towe Boström

Reporter

Så går det för Sellpy.

Sellpy har skapat en marknadsplats för att sälja och köpa varor på second hand. Säljaren beställer hem en påse och fyller den med kläder som ska säljas, varpå Sellpy lägger ut och säljer varorna i utbyte mot ersättning. 

Bolaget grundats av Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen för fem år sedan. I slutet av förra året valde H&M att utökade sitt ägande i Sellpy genom sin investeringsarm CO:LAB, i en kapitalrunda som värderade bolaget till drygt 340 miljoner kronor pre money. Klädjätten köpte då ut befintliga ägare för 92 miljoner kronor och investerade ytterligare 40 miljoner kronor i expansion. 

Omsättningen stiger kraftigt 

Sellpys omsättning steg från 117 till 197 miljoner kronor under förra året. Bolaget visade samtidigt ett minusresultat på 22 miljoner kronor, en ökning från den tidigare försluten på 15 miljoner kronor. 

Medan många bolag gått i graven, eller pressats ned på knäna på grund av corona, har Sellpy klarat sig bra, enligt det senaste bokslutet som inkom i juli. Här skriver företrädare att de inte sett någon förändrad efterfrågan när det kommer till att handla second hand. Bolaget har i själva verket sett en ökad efterfrågan i säljtjänsten, något man kopplar till att många är hemma. 

”Vi bedömer också att efterfrågan på second hand relativt sett borde gynnas vid en förlängd lågkonjunktur då det borde innebära ökad priskänslighet”. 

H&M stoppar in mer pengar 

Nu visar handlingar från Bolagsverket även att H&M investerat ytterligare 30 miljoner kronor i Sellpy. En investering som ligger i linje med det tidigare kommunicerade beskedet om att klädjätten ska investera ytterligare 60 miljoner kronor i Sellpy under de kommande åren

Efter att H&M gick in som majoritetsägare i november förra året stod det klart att de tre grundarna Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen kontrollerade ungefär 10 procent var av bolaget. H&M har tidigare kommunicerat att de kommer att äga 74 procent av Sellpy när samtliga utlovade investeringar är genomförda. 

Breakit har sökt Sellpy som avböjer att kommentera, med hänvisning till “tyst period”. 

Läs fler artiklar
LÄS MER