“Ingen vill höra att deras affärsidé är omöjlig”

“Ingen vill höra att deras affärsidé är omöjlig”

Carl Larka, Legal Counsel på Fondia.

Idé, kapital, intäkter, exit och förhoppningsvis inga jurister (i den ordningen) är en vanlig föreställning om hur startup-resan ska gå till. Men den som skrapar lite på ytan av det svenska tech-undret inser förr eller senare att framgången hos bolag som Klarna och Spotify ligger i en juridisk produkt snarare än en teknisk.

Den svenska streamingjätten lyckades med något som för de flesta, när det begav sig, verkade omöjligt – att få artister, skivbolag och kunder att samsas i en avtalsmodell för en tjänst med all världens musik på nätet, till en fast månadskostnad. Hur det gick några år senare för den svenska streamingjätten känner vi alla till. 

Även idéer om att fylla våra stadskärnor med tusentals elsparkcyklar och poddtaxibilar kommer från en skara entreprenörer med en tydlig gemensam nämnare – en legalt utmanande affärsidé. Det är alltså ingen avancerad matematik bakom entreprenörskapets tätt förknippade relation med innovation, och innovationens släktskap med svåra legala frågor.

Rådgivning i form av blanka nej som gör att kunden inte kommer vidare ger ingen särskilt mycket för

Skaffa ett (juridiskt) bollplank

Affärsjuristbyrån Fondia (tidigare Jansson & Norin), är sedan många år hovleverantör åt entreprenörer med galna idéer. Bland alla ”omöjliga” projekt som byrån kämpat hårt för att  möjliggöra kan nämnas en crowdfundingplattform som låter privatpersoner investera i onoterade bolag. 

”Rådgivning i form av blanka nej som gör att kunden inte kommer vidare ger ingen särskilt mycket för. För oss gäller det att säga ”Gör så här, så kommer det att gå!” Det handlar om att engagera sig i affärsidén. Då blir resultatet bra” säger Carl Larka, Legal Counsel på Fondia.

Bakom den höga förfrågan från målgruppen ligger byråns startup-program Runway, ett ”VIP-program” för entreprenörer med framtiden för sig:

”För de här bolagen handlar det om att konstruera en hållbar juridisk modell att bygga affär på, men även andra kringliggande delar som knyter värde och ger skalbarhet. Det är ofta den knuff som krävs för att uppnå en stabil grund som lockar kapital. För att kunna erbjuda detta till nystartade bolag är det kritiskt att tänka annorlunda i prissättning och debiteringsmodell.”

Passar alla faser

Runway-programmet består av en rad produkter och tjänster till kraftigt rabatterade priser, utformade för alla faser. Bland tjänsterna kan nämnas allt från fastprisade paketlösningar till en helt egen juristavdelning på prenumeration, när behovet blir allt tätare.

”Våra Runway-kunder genomgår en rad olika faser, tempot är högt, och behovet varierar längs vägen. För att hänga med och stötta måste vi vara lika agila och flexibla. Det är oerhört kul att kunna vara just det.”

”Fondia har följt med oss hela vägen. Från att vara en liten startup inriktad mot konsumenter till vara ett Series A-bolag med globala investerare” – Läs mer här! 

Programmet är öppet för ansökningar, dock inte för alla företag.

”Det här är en grymt förmånlig deal, men vi har förstås inte möjlighet att erbjuda den till alla. För att förenkla bedömningen har vi satt upp ett antal hårda och mjuka kriterier i syfte att filtrera fram bolag med hög potential, men som inte skulle ha möjlighet att betala konventionellt.”

Kvalar ert bolag in till Runway?

För att kvala in till Runway måste bolaget uppfylla följande kriterier:

  • Ha högst fyra räkenskapsår bakom sig

  • Omsätta max 1 miljon euro

  • Rest högst 1 miljon euro i riskkapital

  • Ännu inte hunnit bli lönsamt

Och ett par lite mer godtyckliga, men relevanta, kriterier:

  • Vara en grupp individer med relevant bakgrund och rätt inställning

  • Validerat genom trovärdiga externa investerare, styrelseledamöter eller rådgivare  

  • Produkt eller tjänst med stor potential att växa till något fantastiskt

Vill du veta mer? Boka ett gratis digitalt möte hemma från soffan med Fondia!

Läs fler artiklar
LÄS MER