Wayke kapade kostnaderna med hälften – "Lätt att man vill göra mycket"

Waykebilhandel

Martin Fransson, vd på Wayke. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Putsade till resultatet rejält under fjolåret.

Under buller och bång lanserades Wayke i början av 2018 som en direkt utmanare till Blocket Bil som både då och nu dominerar bilannonsmarknaden.

Flera av de stora bilhandlarna valde i samband med lanseringen att helt ta bort sina annonser från Blocket. Men den bojkotten blev inte långvarig och för drygt ett år sen började de annonser som publicerades på Wayke också att synas på Blocket. Då hade Wayke redan hunnit bränna 100 miljoner kronor.

Det verkar ha varit ett smart drag. Den senaste årsredovisningen visar att Wayke förbättrade sitt resultat avsevärt under fjolåret. Vd:n Martin Fransson hintar om att 2020 kommer att bli ännu bättre för utmanaren.

“Om 2019 var spännande så är det ingenting mot 2020. Tack vare förra fjolårets fokusering av verksamheten så stod vi hyfsat redo när coronapandemin slog ned som en bomb. Vi hade en produktportfölj som låg rätt i tiden och vi kunde snabbt hjälpa branschen att komma igång med köp online av bilar på sin egen sajt, på Wayke eller på Volvocars.se”, berättar han.

Kapade kostnaderna

Det är den fokusering som Martin Fransson hänvisar till som ska vara orsaken bakom Waykes förbättrade resultat. Under 2019 bättrades rörelseresultatet från minus 60 miljoner kronor till minus 14 miljoner efter att kostnaderna i bolaget halverats. 

“Det är lätt att man vill göra väldigt mycket när man är ny på marknaden. Vi hade funnits på marknaden i två och ett halv år och då tror jag att det är bra att göra en genomsyn av bolaget, produktportföljen, intäkterna och kostnaderna. För oss blev den en fokusering där vi, i och med att vi städade i produktportföljen, också kunde göra en besparing”, berättar Martin Fransson.

“Vi är i det här långsiktigt och för mig är det viktigt att inte slarva med pengarna. Det är klassisk ordning och reda.”

Omsättningen minskar

Samtidigt minskar omsättningen i bolaget något och skrivs till 38,7 miljoner kronor, jämfört med intäkter på drygt 42 miljoner under 2018.

“Det är något lägre intäkter, men det är helt medvetet också. Vi laborerade med olika prismodeller och intäktsströmmar under 2019. Vissa intäktsströmmar har vi medvetet dragit in på för att jobba mer långsiktigt. Så den lilla dippen i intäkter var ändå något som vi såg komma.” 

Vad gäller 2020 så berättar Martin Fransson att både intäkter och resultat kommer att förbättras. Några svarta siffror är det däremot inte tal om ännu.

“Jag kan säga såhär, under fjärde kvartalet 2019 så visade vi upp svarta siffror och vi kan vara lönsamma. Men vi vill hålla en hög innovationstakt. Vi vill förändra mycket i den här branschen och vi har tagit på oss det mot konsumenterna och branschen.”

Av årsredovisningen framkommer att Wayke hade 7,6 miljoner kronor i kassa och bank vid årsskiftet. Dessutom fanns det en överkursfond på närmare 58 miljoner. Någon nyemission är inte aktuell i dagsläget.

“Vi är välfinansierade som vi är”, säger Martin Fransson.

Läs mer