Sök

Tog in Blackstone som ägare – nu växer bojkotten mot Oatly

Oatly

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Kunderna dissar havremjölkssuccén.

I somras klev det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone in i den svenska havremjölkssuccén Oatly när bolaget tog in 1,8 miljarder kronor. Vid affären värderades Oatly till över 17 miljarder kronor.

En kanonaffär kan man tycka men också en affär som har gett Oatly en del trubbel. Havremjölksproducenten har profilerat sig som ett miljövänligt och hållbart företag medan Blackstone har fått mycket kritik och bland annat blivit anklagade för att skövla Amazonas regnskogar.

Redan när affären gick igenom var kritiken högljudd, bland annat från den svenske regissören Fredrik Gertéen som nyligen hade gjort en dokumentärfilm om Blackstone.

Bojkott på flera ställen

Trots att det nu har gått ett par månader har inte kritikstormen mojnat. Snarare tvärtom. Kaféer både i Sverige och i Europa bojkottar numera Oatly på grund av samröret med Blackstone.

Efter kritik i sociala medier har bolaget gått ut och försvarat sig.

”Ett bolag med ett helhjärtat hållbarhets engagemang har inte tid att vara små. Vi måste växa vår verksamhet så att vi kan utöka vårt avtryck”, ska Oatly ha gett som svar på kritiken enligt bland annat tidningen The Guardian.

Tidningen Resumé rapporterar också att Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren sagt att det är extremt tråkigt att bli av med kunder, men att företaget har en stark tro på att det de gör är rätt. 

Det är inte första gången som Oatly får kritik för vilka investerare de har. Redan 2019 fick de kritik när det kinesiska bolaget Chinese Resources gick in som delägare. Då ifrågasattes om Oatly verkligen kunde vara klimatsmarta när en stor del av deras vinst går till den kinesiska staten.

Förra året hade Oatly intäkter på drygt 200 miljoner dollar, en fördubbling mot året innan. Tidigare har man sagt att man förväntar sig en liknande tillväxt i år.

Läs mer