Sök

Lidl avstår e-handel i Sverige: "Har inte hamnat på efterkälken"

e-handel

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Tror fortfarande att vi har gjort rätt."

Lågpriskedjan Lidl har i Sverige ökat försäljningen med nio procent under det senaste räkenskapsåret och vuxit betydligt snabbare än marknaden. Men några planer på e-handel har man inte trots uppsvinget för sektorn under coronapandemin, skriver Dagens industri som intervjuat landschefen Johan Augustsson.

Lidl-chefen sade att det inte handlar om att man är ”svalt inställda” till e-handel då Lidl bedriver en sådan på andra håll runt om i Europa och som man noga följer i Sverige. Istället anger Augustsson som förklaring det faktum att bolaget inte har hamnat på efterkälken från den fysiska satsningen.

”Tillväxtmässigt har vi inte hamnat på efterkälken, snarare tvärtom. Så om vi hamnar på efterkälken i e-handel får framtiden utvisa. Vi tror fortfarande att vi har gjort rätt genom att i nuläget satsa på våra fysiska butiker, och vi förnekar inte att e-handeln blir en viktig del i framtiden”, sade han.

Lidl öppnade förra året 14 butiker och planerar ungefär lika många i år.
 

Läs mer