Danske Bank tog för mycket betalt från kunder i flera år på grund av IT-strul

Danske Bank

Foto: TT.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ska ha drabbat de finansiellt mest utsatta.

Danske Bank har krävt in för mycket pengar från upp emot 15 000 kunder på grund av felaktigheter i IT-systemet utformat för att beräkna skulderna. Det rapporterar danska TV2 med hänvisning till Rob de Ridder, chef med ansvar för kundservicen på banken.

Totalt ska banken ha tagit in 50 miljoner danska kronor för mycket. Felet ska ha drabbat de kunder som varit finansiellt mest utsatta.

Banken jobbar nu på att korrigera misstaget som inräknat för kompensation och lagda resurser för att åtgärda problemet kan uppgå till 400 miljoner danska kronor. Det motsvarar beloppet som banken åsidosatte 2019 för ett icke offentliggjort dataproblem, skriver tv-kanalen.

Enligt Tv2 har de flesta av misstagen uppkommit efter 2004 men det finns även kunder drabbade så långt tillbaka som 1979.
 

Läs mer