Sök

Annonssamarbete med Mercedes-Benz

”Man känner den där klassiska Mercedes-tyngden”

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

En eldriven suv med fyrhjulsdrift och en rejäl körkänsla.
Fred Knaust på Vretmaskin AB hade tre krav när han skulle byta tjänstebil. Valet föll på en Mercedes-Benz EQC.

Vretmaskin AB grundades 1978 och är verksamma inom sex olika affärsområden i Sundbyberg, Göteborg och Hässleholm. Samma år som bolaget firade 40-årsjubileum beslöt man att byta till helt eldrivna tjänstebilar.

”Vi tyckte att allt annat bara kändes gammaldags. Eldrift är inte framtiden, det är nutid”, säger Fred Knaust, vd på Vretmaskin.

Jag visste direkt att det var en sådan jag skulle ha

När det var Freds tur att byta tjänstebil stod det redan två eldrivna bilar i premiumsegmentet på gården vid huvudkontoret i Sundbyberg. Men ingen av dem föll honom i smaken – han ville ha en eldriven suv med fyrhjulsdrift, vilket begränsar urvalet rejält. Men i samma veva visade Mercedes-Benz upp deras nya elbil EQC.

”Jag visste direkt att det var en sådan jag skulle ha, så jag var nog en av de första som beställde en EQC i Sverige. Innan jag ens hade sett den”.

Boka en provkörning av Mercedes-Benz EQC här

Provkörde i Visby

Under Almedalsveckan 2019 fick Fred möjlighet att provköra modellen han hade beställt, och testturen infriade hans förväntningar. 

”Det kändes direkt att jag hade gjort rätt val. Det var en helt annan kvalitetskänsla än i de eldrivna bilar vi redan hade. Och då var de ändå i samma klass – i alla fall vad gäller priset. EQC var mycket tystare och allt kändes rejälare, det var som att alla skruvar var åtdragna lite hårdare.”

Lastutrymmet i en Mercedes-Benz EQC är 500 liter, med nedfällt baksäte 1 460 liter. 

Idag har Fred hunnit köra hundratals mil i sin Mercedes-Benz EQC, som med ett fulladdat batteri har en räckvidd på upp till 417 kilometer – utan en droppe bensin eller diesel. Och utan att göra avkall på körkänslan som Fred Knaust ville ha.

”Man känner den där klassiska Mercedes-tyngden som är så skön. Dessutom har den en fantastisk komfort. Framstolarna är suveräna – och har till och med ventilation. Allting känns verkligen Mercedes, till och med hur man låter bromskraftåtervinningens steg styras av rattpaddlarna. Så det känns som om man växlar ner trots att bilen inte har någon växellåda”, säger han.

Haptisk gaspedal

Givetvis finns det flera saker som påverkar hur lång den faktiska räckvidden på en Mercedes-Benz EQC är, såsom körstil, hastighet, körförhållanden och om man använder klimatanläggningen eller sätesvärmen. Men tack vare körprogrammet Max Range kan Fred Knaust enkelt maximera räckvidden. I den haptiska gaspedalen finns en tryckpunkt som utifrån resmål och aktuell trafiksituation hjälper honom hitta den mest optimala och effektiva hastigheten. 

Detta är ingen ‘elbil’. Det är en Mercedes-Benz med eldrift.

För även om hans EQC gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder gäller det att köra smart, när man vill komma långt. Idag laddar Fred bilen på jobbet eller i hemmet där han har installerat en växelströmsladdare. På resor använder han Ionitys snabbladdning som finns på allt fler platser runt om i Sverige. EQC med 110 kW laddning laddas från 10 till 80 procent på cirka 40 minuter.

”Detta är ingen ‘elbil’. Det är en Mercedes-Benz med eldrift. Precis vad jag ville ha”, avslutar Fred Knaust.

Testa själv! Boka en provkörning här

Läs mer