Desenios posters fortsätter att erövra världen – ägarna firar med miljonregn

Desenio e-handel
Desenios posters fortsätter att erövra världen – ägarna firar med miljonregn

Fredrik Palm, vd Desenio. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Affischsuccén kan stänga ytterligare ett succéår – och framgångssagan fortsätter.
”Det har varit en ordentlig skjuts under Q2, som normalt sett är vår lågsäsong”, säger Desenios vd Fredrik Palm.

Desenio startades för över tio år sedan. Paret Helena och Martin Blomqvist tröttnade på att leta efter passande tavlor till sitt hem och bestämde sig istället för att börja sälja egna tavlor. 

Bolaget har därefter utvecklats till en riktig e-handelsraket, känt för sina posters och ramar, och under 2018 omsatte Desenio 425 miljoner kronor. För tre år sedan sålde grundarna hälften av bolaget till riskkapitalbolaget Verdane i en affär som ska ha värderat deras skapelse till en kvarts miljard kronor. 

När Desenio nu presenterar sitt bokslut för 2019 står det klart att tillväxten håller i sig, och omsättningen stiger till 600 miljoner kronor.

”Vi har fortsatt att växa bra på alla marknader och startade i fyra nya länder under året, som nu börjat att bidra. Vi berättar inte exakt landsfördelning men det har ganska mycket att göra med befolkningsstorlek”, säger Desenios vd Fredrik Palm. 

Resultatet efter finansiella poster landade i sin tur på 126 miljoner kronor. Ett imponerande resultat, men samtidigt bara en svag ökning från resultatet på 122 miljoner kronor under 2018. 

”Den ökningen är inte lika stor som omsättningsökningen, och det beror på att vi under förra året investerade mycket i infrastruktur, personal och vi flyttade även in i ett nytt lager i år. Vi bytte även affärssystem i februari”, säger Fredrik Palm. 

Fått skjuts av corona 

Under förra året låg fokus på fortsatt internationell expansion och Desenio lanserade bland annat lokala webbutiker i Polen, Tjeckien, Slovakien och Irland. Nu finns bolaget på 35 marknader. 

Under posten viktiga händelser efter årets slut lyfter Desenio fram utbrottet av corona. 

”Desenios försäljning har vid datumet för förvaltningsberättelsens författande varit relativt förskonad från effekterna av viruset och de olika ländernas åtgärder”, skriver företrädare.  

Helt opåverkade har de dock inte varit. Fredrik Palm förklarar att de kunde se en dipp i försäljningen, under en kort period, på nästan alla sina marknader i samband med att de olika länderna införde restriktioner till följd av corona. 

”Jag tror att människor var väldigt fokuserade på förändrade levnadsvanor i början, med att börja jobba hemma och så, och det kunde man även se på höga sökvolymer efter corona”.

Teorin är alltså kort och gott att människor fokuserade på att googla corona istället för posters precis när restriktionerna infördes. Corona har dock inte varit något sänke för Desenio – snarare det motsatta. 

”Det har varit en ordentlig skjuts under Q2, som normalt sett är vår lågsäsong när folk i Europa börjar att spendera mer tid utomhus, men det har varit en otroligt stark utveckling”, säger Fredrik Palm. 

Miljonregn över ägarna 

Handlingar på Bolagsverket visar även Desenio Holding AB, koncernens moderbolag, beslutat om en vinstutdelning på 100 miljoner kronor. Beslutet togs på en extra bolagsstämma som gick av stapeln i mitten av juni i år. Utdelningen grundar sig på räkenskapsåret 2019. 

“Vi har ingen uttalad utdelningspolicy. Men om vi inte känner att vi behöver pengarna för att utveckla verksamheten är det bättre att dela ut dem till ägarna. Vi genererar positivt resultat hela tiden så vi kände att vi kan dela ut en del”, säger Fredrik Palm. 

Desenio ägs till fullo av Desenio Holding AB som kontrolleras till 64 procent av Verdane. Utöver det äger grundarna, familjen Blomqvist, 15,9 procent av Desenio via MBHB Holding AB. Resterande ägande är fördelat på övriga ägare, varav de största posterna innehas av bolagets styrelseordförande Alexander Hars, Fredrik Palm och Jakob Tolleryd. 

Desenios fokus ligger på fortsatt global tillväxt. 

“Vi siktar på fortsatt tillväxt och har mycket kvar att växa på de flesta marknaderna i Europa, men vi har även börjat kolla utanför Europa och säljer redan till USA, Kanada, Australien, Japan och Sydkorea”, säger Fredrik Palm.

Läs fler artiklar
LÄS MER