Svava växer när fler vill mötas digitalt – fyller på kassan

Svava SaaS
Svava växer när fler vill mötas digitalt – fyller på kassan

Elia Mörling. Foto: press

Towe Boström

Reporter

”Det är det kreativa som är utmaningen. Det tror jag att många har fått se i sina arbetsgrupper den senaste tiden”, säger Elia Mörling, grundare av Svava.

Corona har helt ritat om sättet vi kommunicerar och arbetar på. Allt fler jobbar hemifrån, och kommer sannolikt att fortsätta göra det, vilket också leder till en explosion av distansmöten. Här finns det gott om möjlighet för innovativa startups som vill effektivisera vårt distansarbete.

Ett sådant bolag är Svava, som tidigare hette Idea Hunt, och grundades av Elia Mörling för fem år sedan. 

Svava startade först som en idéplattform, men efter ett tag noterade bolaget att kunderna även använde plattformen i sina möten. Då beslutade de sig för att utveckla en plattform med fokus på möten och workshops. 

“Vår plattform har processer inbyggda för workshops och möten. Vi tar hand om hela mötet med interaktiva inslag som idéinmatning, klustring, röstning och ordmoln. Det smidiga är att plattformen är automatiserad och att man direkt kan ladda ned protokollet från mötet", berättar vd:n Elia Mörling. 

På Svavas kundlista finns både mindre företag och större börsnoterade spelare.   

”Det är det kreativa som är utmaningen. Det tror jag att många har fått se i sina arbetsgrupper den senaste tiden. När man ser att det finns verktyg för att göra det på ett bra sätt, är det lättare att förstå hur alla typer av möten kan bli mer effektiva digitalt”, säger Elia Mörling.  

Tar in kapital från namnkunniga investerare 

Bolaget uppger att efterfrågan dubblerats under de senaste två månaderna, och fyller nu på kassan för att utveckla tjänsten vidare. Svava tar in 3,8 miljoner kronor från SaaS-investeraren Johan Crona, Stefan Lindeberg, Bo Matsson, Almi, LMK, och LIAF.

Elia Mörling berättar att han först var osäker på om bolaget skulle kunna fylla emissionen under corona, men det slutade med att den övertecknades. Affärsmodellen baserar sig på en prenumerationsmodell och Johan Crona, som investerat i Svava, ser stor skalbarhet i plattformen. 

”Vinsten i att kunna digitalisera möten och processer har blivit så uppenbara att vi kommer förlita oss mycket på möjligheterna att fortsätta vara digitala framöver”, säger Johan Crona.  

Svava omsatte 2,4 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,8 miljoner kronor under förra året. Under corona har antalet användare ökat kraftigt. 

“Om vi fortsätter att växa i samma takt så har vi 40 miljoner användare i slutet på 2023”, säger Elia Mörling. 

Intresserad av Saas? Då får du inte missa vårt stora succéevent Saas Summit 2020 – Nordens främsta mötesplats inom SaaS. Läs mer här och säkra din plats redan nu!

Läs fler artiklar
LÄS MER