Frisörbranschen beskrivs ofta som traditionell. Men det finns några som jobbar för en förändring. Breakit har till exempel berättat om Tilda Nordh och hennes mamma Susanne Lundquist som märkte att kunderna på deras frisörsalong var stressade och efterfrågade snabba behandlingar. Mor och dotter drog därför igång konceptet Rapide som består av små skönhetsbarer i köpcenter där kunderna erbjuds trådning och färgning av sina ögonbryn. Kedjan har växt snabbt och omsatte 28 miljoner kronor 2019. Trenden med kunder som söker snabb service såg även Kristian Solheim och hans medgrundare Andreas Kamøy som 2015 drog igång frisörkedjan Cutters. "VET ALLTID VAD DU FÅR" Affärsidén handlar om att klippa kunder på cirka 15 minuter till ett fast pris och inspirationen kommer från liknande kedjor i Japan. “Det vi gör är att ta bort alla onödiga saker en frisör vanligtvis gör – som till exempel servera kaffe, ta emot betalning, vaxa hår och svara i telefon. Det gör att vi kan erbjuda en mer effektiv klippning men till samma kvalitet”, säger Kristian Solheim till Breakit. Han fortsätter: ”Att klippa sig ska inte vara en klassfråga eller ett lotteri där man varken vet vad resultatet blir eller vad det kostar när man väl är klar. Här är Cutters filosofi väldigt tydlig, med fast pris och tid för klippning, alltid hos en yrkesutbildad frisör. Vi är lite som frisörbranschens McDonalds, du vet alltid vad du får och vad det kostar.” HAR VÄXT I RAKETFART Och konceptet verkar gå hem. Bolaget har nu över 100 salonger, de flesta i Norge. Tillväxten har varit stark. Mellan 2017 och 2018 ökade omsättningen från 67 miljoner norska kronor till 156 miljoner norska kronor. Siffrorna för 2019 är ännu inte klara men enligt grundaren ökade omsättningen med cirka 50 procent samtidigt som bolaget gick med vinst. 2020 har varit ett extremt tufft år för frisörbranschen, speciellt i Norge där samhället har varit mer stängt än i Sverige under coronapandemin. “Under nedstängningen tappade vi en miljon i omsättning per dag men nu är vi på väg ut ur krisen”, säger Kristian Solheim till Breakit. VILL BLI STÖRST I SVERIGE Bolaget har just nu sju salonger i Sverige men planen är att mer än dubblera det antalet. “Vi är redan störst i Norge och målet är att bli bland de största frisörkedjorna även i Sverige under de kommande åren”, säger Kristian Solheim.