Sök

Foodora plockar in Sofia Gunnmo för att vässa nya konceptet

Foodora

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Innan 2020 är över kommer svenskarna ha en helt annan syn på hur lång tid en hemleverans ska få ta", säger Sofia Gunnmo.

I våras meddelade Foodora att de breddar sin affärsmodell, som baserar sig på matleveranser genom en app, till att även innefatta andra varor. Planen är att samarbeta med och erbjuda snabba leveranser från aktörer som exempelvis Pocketshop och Hemmakväll.

”Vi kallar det här Q-handel eller Quick Commerce, och vi ser det som tredje generationens handel”, har Foodoras vd Hans Skruvfors tidigare förklarat.

Nu stärker Foodora ledningen genom att rekrytera Sofia Gunnmo som ska leda och utveckla den nya satsningen samt arbeta med att säkerställa snabba hemleveranser till kunderna. Foodora har själva gett Sofia Gunnmo titeln ”Q-handelschef”.

”Innan 2020 är över kommer svenskarna ha en helt annan syn på hur lång tid en hemleverans ska få ta. Bolag som tillämpar flera dagars hemleverans måste tänka om och tänka nytt. Att kroka arm med en snabb aktör är mitt råd  då dagens och morgondagens konsumenter förväntar sig att det ska gå fort”, säger Sofia Gunnmo i ett pressmeddelande.

Sofia Gunnmo kommer närmst från rollen som utvecklingschef på Cloetta.

Hans Skruvfors, som är vd på Foodora Sverige, säger att han är glad över tillsättningen. Han berättar att det nya konceptet lett till förfrågningar om samarbeten från flera företag

”Just nu verkar vi i en bransch som utvecklas i rasande fart, mycket på grund av corona som gjort att foodoras tillväxt hoppat fram två år. En situation som jag ser väldigt ödmjukt på”, säger Hans Skruvfors.

Läs mer