Poddtaxibolaget Bzzt har haft det tufft och kämpat för att få fart på lönsamheten. Corona har slagit hårt mot bolaget vars affärsmodell till stor del baserat sig på reklamintäkter, och i mars försattes verksamheten i rekonstruktion. Då hade Bzzt redan i februari sparkat personal och flaggat för förändringar i syfte att vända till vinst.
“Vi hade kommit långt i omställningen, men ett så stort tapp i intäkter som vi såg nu går inte att parera”, sa medgrundaren Sven Wolf i samband med att rekonstruktionen inleddes.
Bzzt har därefter genomför flera förändringar, som att inleda budverksamhet och samarbeten med aktörer som Bolt Food. Bzzt har inte heller längre egna anställda utan hyr in personal från ett bemanningsföretag.
“Vi har först och främst jobbat vidare med att ställa om till att köra matbud och det har varit en framgångsrik strategi. Vi har flera stora samarbeten på gång som vi kommer kunna berätta mer om snart. De volymer vi tappade på taxi när folk började sitta hemma ser vi nu att vi vinner på matsidan”, säger Sven Wolf.
Hoppfull om framtiden
Sven Wolf uppger sig se positivt på möjligheterna att genomföra rekonstruktionen, som förlängts till september.
“Vi jobbar på och följer vår rekonstruktionsplan. Det ser hoppfullt ut i samtalen med fordringsägarna”, säger Sven Wolf.
Ett ackordsförslag har lagts fram till fordringsägarna, det vill säga ett erbjudande om att acceptera att få tillbaka en mindre del av den ursprungliga skulden. När rekonstruktionen inleddes i mars uppgick de totala skulderna till runt 30 miljoner kronor. Bland de större fordringsägarna återfinns ett inkassobolag och Almi.
I den senaste årsredovisningen skriver ledningen att de förväntar sig ett positivt utfall från de pågående ackordsförhandlingarna samt att de är övertygade om att Bzzt, med hjälp av förändringarna, kommer att komma väsentligt stärkta ur rekonstruktionen. De tillägger samtidigt att antagandena bygger på att en positiv uppgörelse kan slutas.
Sven Wolf vill inte kommentera de pågående förhandlingarna.
Fortsatt behov av kapital
En lyckad rekonstruktion betyder dock inte att Bzzt kan pusta ut, bolaget kommer även fortsatt att ha ett externt kapitalbehov för att täcka sina omkostnader. I bokslutet framgår det att Bzzt arbetar med ”ett antal kompletterande finansieringslösningar för att hantera finansieringsbehov på kort respektive lång sikt”.
Färska handlingar visar att Bzzt nyligen stängt en nyemission på närmare sex miljoner kronor, där en mix av gamla och nya ängelinvesterare gått in med pengar. Nyemissionen, som beslutades i december och skulle stängas senast i maj, blev dock fördröjd till följd av teknikaliteter, enligt Sven Wolf.
“Vi kommer att fortsätta ta in riskkapital ett tag till. Nu utvecklas lönsamheten i Stockholm väldigt fint så exakt hur mycket pengar vi kommer behöva ta in återstår att se, det beror på hur samhället och affärssidan studsar tillbaka efter corona”.
Grundaren uppger att reklamintäkterna, som utgör en viktig del i bolagets affärsmodell, börjar att trilla in igen.
“Behövde hitta andra lösningar”
Bzzt har fått kritik för att ha skrotat egenanställningar och kollektivavtal till förmån för att hyra in personal genom bemanningsbolag. Förarna får nu istället betalt per leverans.
“Vi har kämpat i tre år med att få lönsamhet med anställda som får betalt per timme, vi kom långt men tyvärr inte hela vägen. Sett till hur marknaden ser ut idag finns det inte tillräckligt stor betalningsvilja för att premiera oss som har anställda, vi behövde hitta andra lösningar”, säger Sven Wolf.
Han tillägger att större delen av de tidigare anställda fortsatt arbetar med Bzzt.
Under 2019 omsatte Bzzt Stockholm, där podd-verksamheten ligger, 10 miljoner kronor och backade 18 miljoner kronor. Moderbolaget Bzzt AB omsatte i sin tur runt en halv miljon kronor och backade 20 miljoner kronor efter finansiella poster.
Breakit har sökt rekonstruktören.