Sök

Adnavem vill digitalisera sjötransporter – fyller kassan med 35 miljoner

Adnavemlogistik

Linda Gårdlöv medgrundare och Andreas Wramsmyr, vd Adnavem. Foto: Press/Istock

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Vill få containertrafiken att flyta smidigare.

Varje dag skeppas det containrar med varor mellan alla världens hörn. 

Men för att allt ska hamna på rätt plats vid rätt tillfälle krävs det en enorm apparat för att logistiken ska fungera smärtfritt.

Där kommer den svenska plattformen Adnavem in. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman leverantörer i ett och samma ekosystem. 

“När du reste förr gick du in på en resebyrå och så ringde de runt och löste allting. Idag går du in på en plattform för att boka hotell eller flyg”, har Adnavems vd Andreas Wramsmyr sagt till Breakit tidigare.

“Allt det är vad vi gör, vi erbjuder en verklig dörr till dörr-lösning och kopplar ihop hela transportkedjan”.

Och det är inte bara han och medgrundarna Linda Gårdlöv, Mattias Sundström och Rolf Kjällgren som tror på idéen. 

Plockar in 35 miljoner

Nu tar bolaget in 4 miljoner dollar, motsvarande nästan 35 miljoner, i sin största kapitalrunda hittills. Investerar gör Runa Capital och techfonden Spintop Ventures.

“De revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.

“Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i.”

Andreas Wramsmyr kommenterar investeringen:

“Vi känner ett enormt förtroende för våra nya och befintliga investerare."

“Tillsammans har de en mix av precis det vi behöver för vår vision, att bli världens mest använda plattform för containertransporter."

I dagsläget har Adnavem verksamhet i Kina, Sverige och Singapore och bolaget jobbar på att under vintern ta sig in på fler marknader i Europa.

Det nya kapitalet ska användas till att fortsätta utveckla plattformen ytterligare.

Adnavem omsatte strax över 2 miljoner under ett förlängt räkenskapsår 2018/2019 och gjorde en förlust på 17,2 miljoner.

Läs mer