Sök

Stravito-grundaren Sarah Lee om om corona-krisen: “Har haft all-time-high”

StravitoSaaS

Sarah Lee

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Saas-bolaget Stravito har sett ett enormt ökat intresse för sin tjänst under coronakrisen – bland befintliga användare.
Men nyförsäljningen har däremot gått trögt.

Sarah Lee hoppade av toppjobbet på Izettle 2017 och startade Stravito tillsammans med Thor Olof Philogéne (som var hennes chef på Izettle), Andreas Lee (hennes man) och Anders Örbom. 

Deras affärsidé är ett internt "Google för företag", där sälj- och marknadsinformation lagras och görs sökbar för alla anställda i företaget.

Tanken är att kunskaperna ska stanna kvar i bolaget även om de anställda byter jobb. Systemet ska också göra det lättare för bolagen att jobba mer datadrivet och och utveckla bättre marknadsstrategier. Deras produkt sorterar informationen med hjälp av maskininlärning. På kundlistan finns storföretag som Carlsberg och Electrolux. 

Folk köpte samma sak flera gånger

Andreas Lee och Anders Örbom har startat och sålt flera bolag tidigare. Deras senaste bolag, Nordic Market Research, sålde konsument- och marknadsundersökningar till större företag.

“De upptäckte att kunder köpte samma sak som de redan tidigare har köpt och att få verkade ha koll på den information som faktiskt redan finns på ett företag. De såg ett behov men saknade den tekniska erfarenheten av att bygga och skala en sådan tjänst. Där kom jag och Thor Olof in i bilden”, säger Sarah Lee till Breakit. 

Bolagets årsredovisning från förra året visar att Strativo har fått fart på försäljningen. Omsättningen ökade från 2,8 miljoner kronor 2018 till 10,8 miljoner kronor. Men förlusten växte från 11,8 miljoner kronor till 23 miljoner kronor.

“Alla teknikbolag eller SaaS-bolag måste först bygga och förbättra produkten – det ligger i affärsmodellen och när man investerar i produktutveckling går man ofta med förlust, vi planerar för det”, säger Sarah Lee. 

I början av 2019 fick Stravito in rejält med pengar när Amsterdam-baserade Henq, tillsammans med Sven Hagströmers Creades och Inventure gick in med 58 miljoner kronor. Totalt har bolaget tagit in 80 miljoner i riskkapital sedan starten.

Svårt att få in nya kunder under krisen

Bolagen har under 2020, precis som många andra påverkats av coronapandemin. Men det har inte bara varit negativt.

“Vi har haft all time high i användning av tjänsten bland våra befintliga kunder. Eftersom det är en molntjänst som man kan använda hemifrån har den passat bra när de flesta jobbar på distans”

Däremot har bearbetningen av nya kunder gått trögare.

“Speciellt under våren har de stora multinationella bolagen haft svårare att komma till beslut. Vi har också tidigare varit på en hel del internationella mässor och den säljkanalen har ju försvunnit helt.”

Sarah Lee berättar att bolaget också har lagt sin investeringsrunda på is på grund av coronapandemin. 

Planen framåt är att fortsätta utveckla produkten.

“Vi har också en plan för hur och när vi ska gå med vinst men den vill jag inte avslöja”, säger Sarah Lee.

Sarah Lee är en av talarna på Breakits event SaaS-summit 8 oktober. Där kommer hon bland annat att prata om hur man skapar en tjänst som säljer och sprider sig själv och hur man kan mäta och identifiera fallgropar under arbetet med att nå dit.

“Ett exempel på en tjänst som lyckats med det är Tiktok – de behöver inte lägga många kronor på marknadsföring”, säger hon. 

Här kan du köpa biljetter och kolla in hela programmet för SaaS-summit.

Läs mer